lördag 18 mars 2017

PPM Special

Då damp även mitt orangea kuvert ner i brevlådan. Ingen smickrande läsning, precis. Kalkylen vill att jag skall jobba fram till det att jag är 68,5 år och då kommer min ersättning att bli 14.800kr i månaden och detta är alltså innan skatt. Kvar blir alltså i runda slängar 10.500kr efter skatt. Tänk Er vad 10.500kr kommer att vara värt år 2044 med hänsyn till inflationen. Har man tur räcker det kanske till räkningarna och kalkylen blir förstås ännu värre om man skulle vilja gå i pension tidigare än 68,5 år, vilket jag planerar för. Tur för mig att jag inte kommer att förlita mig på det svenska pensionssystemet, utan låter mina utdelningar betala mina räkningar samt leverne. Pengarna från pensionssystemet kommer jag endast betrakta som en ren bonus den dagen jag börjar ta ut pension.

Önskar att man kunde fått placera sina PPM pengar i rena aktier istället för avgiftsbelagda fonder. Då detta tyvärr inte är möjligt, så får man göra det bästa av saken och placera i fonder med låga avgifter. Över tid försvinner det en hel del PPM pengar i fondernas avgifter. 1% i årliga avgifter kan låta lite, men det blir svindlande summer över tid. Min genomsnittliga avgift i PPM ligger för närvarande på 0,24% vilket får anses vara okej. Det finns verkligen fog för att försöka hitta bra och billiga fonder i PPM sparandet. Här kan man verkligen göra skillnad och spara tusentals kronor.

Så här ser mitt PPM sparande ut just nu:
-       AP7 Aktiefond - Avgift 0,11%
-       Avanza Zero – Fonden utan avgifter
-       Didner & Gerge Aktiefond - Avgift 0,30%
-       Spiltan Aktiefond Sverige - Avgift 0,55%
-       Spiltan Globalfond Investmentbolag - Avgift 0,25%

Kommer förmodligen att byta ut Spiltan Aktiefond, så snart som möjligt för att sänka mina avgifter ytterligare. Då detta är min dyraste fond i PPM portföljen. Under åren har jag haft en genomsnittlig avkastning på 8% i min PPM portfölj och om Ni är intresserade att ta rygg på andra PPM sparare, kan jag rekommendera att Ni går in på www.kollektiva.se. Där kan Ni enkelt se hur mycket avgifter Ni betalar för era fonder, samt se vilka fonder de bästa ur din generation placerar i sin PPM portfölj.

Visste Ni att den genomsnittliga PPM spararen har 148.000kr i sin PPM portfölj.

We wanna be free to do what we wanna do!


/Glenn

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar