lördag 29 april 2017

UPDATE April! Räkningen är betald "forever".

Då var det dags för ännu en ”monthly update” och portföljen har verkligen fått fart igen och ökat ordentligt under april månad.

Vi är mitt inne i utdelnings och rapportperiod för Q1 och trots att förväntningarna ligger högt ställda på bolagen lyckas de flesta möta sina estimat och flertalet företag har dessutom överträffat sina förväntningar med råge. Lägg därtill ett lättnadsrally efter den första franska valrundan och vi har en börs som står och sniffar på ”All Time High” nivåer. Det är såklart roligt när ens aktier stiger i värde, men baksidan är att det blir extra tufft att hitta billiga aktier när man skall nyinvestera sitt månadssparande. Speciellt när man som mig inte har någon förkärlek att bygga upp kassa/likvider och vänta in ett börsfall. Tror i och för sig inte man behöver vänta allt för länge. Tror nog maj månad kan tuffa på och att vi sen får en rekyl nedåt under sommarmånaderna juni, juli och augusti.

Väldans roligt att mitt enda danska innehav Novo nordisk äntligen fått lite vind i seglen. Sålde av hälften av mitt innehav och ligger nu endast 600SEK back i denna aktie, som jag aldrig någonsin legat plus på. Målet är att kunna avyttra hela innehavet så snart den går från röda siffror till gröna. Utdelningarna trillar in i en stril ström under april och maj månad. April månad blev min bästa utdelningsmånad någonsin, med totalt 3.231SEK utbetalt.

Swing Tradingen har varit ganska lugn och jag har mest väntat in några affärer som påbörjades under mars månad. Målet med min Swing Trading är att tjäna 2.000SEK per månad på min trading och under april blev det totalt 2.612SEK, fördelat på 4 affärer. 

Det är fantastiskt med utdelningar och tanken med utdelningsinvestering är att man skall kunna leva på sina utdelningar. Nedan följer några tänkvärda exempel på hur man kan få bolagen man investerar i att betala de räkningar som dimper ner i ens brevlåda.


Aktie/Räkning Årskostnad Utdelning % Investerat Kapital
Eon/Elräkning 26.000 2,86% 909.090
Telia/Mobilräkning 6.000 5,80% 103.448
Statoil/Bensinräkning 14.000 5,26% 266.159
ICA/Matkostnader 42.000 3,47% 1.210.374

Om vi tar Statoil som exempel, så innebär ovan att om jag idag skulle investera 266.159SEK i Statoil aktier, så skulle Statoil i princip betala alla mina framtida bensinräkningar med de utdelningar jag årligen inkasserar ifrån dem. Det är en ganska svindlande och häftig känsla tycker jag. Om jag istället hade haft mina pengar (266.159) på banken och betalt mina räkningar årligen hade det räckt till att betala mina bensinräkningar i 19 år och då hade mina pengar varit slut. Det är det som är det fina med att leva på sina utdelningar, dvs att man inte rör sitt investerade kapital. Sen får man väl lägga in en ”Disclaimer” och säga att Statoil, Eon, Telia och ICA alla kan gå i konkurs och då förlorar man såklart alla sina investerade pengar.

Måste också puffa för podden #pratapengar senaste avsnitt, som uteslutande handlar om utdelningar. Avsnitt 69 – Utdelningsspecial: Varfördelar bolag ut pengar?

Kolla in portföljen samt mitt uppdaterade utdelningsschema.

”Den bästa tiden att plantera ett träd var för 20år sedan. Den näst bästa tiden är nu.”


/Glenn

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar