lördag 1 juli 2017

UPDATE Juni! Inte nu igen…

För andra månaden i rad blev där inga pengar över till att avsätta för aktiedepån. Ja det vill säga förutom mina snuspengar på 720 SEK, som har investerats i 24st Sagax D aktie. Kommer månadsvis att fylla på min Sagax D position med mina insparade snuspengar. J

Kanske jag har haft lite tur i oturen med att jag inte kunnat göra några nyinvesteringar de senaste två månaderna, då börsen är ner ca 2,2% under juni månad. Vilket verkar ge mig rätt i min profetia att vi skulle få en sur sommar börs. Men vi kanske får en vändning uppåt redan nu i juli när Q2 rapporterna börjar trilla in. Om de fortsätter vara lika starka som Q1 rapporterna, så kan vi nog förvänta oss att börsen står högre i slutet på juli än vad den gör idag. Om rapporterna däremot kommer in lite skakigt, så kan vi nog vänta oss ytterligare nedgång.

Min egen portfölj har backat med ca 1,5% under juni månad, vilket väl få anses som ok. Dollarn har försvagats kraftigt och kommit ner på rimliga nivåer nu, men det är såklart lite extra tufft för mina amerikanska innehav när valutan fallit med ca 7-10%. Det positiva som jag tar med mig från juni månad får bli att Swing Tradingen tuffar på hyfsat bra. Lyckades få avslut i RNB, H&M och Nordea vilket gav en månadsvinst på 1700 SEK. Har dessutom tagit ett par nya positioner som jag förhoppningsvis kan realisera under juli månad. Sen måste jag väl också nämna att äntligen hade Renonorden en bra dag på börsen, upp 37,6% på sista handelsdagen i juni. Fråga mig inte varför, men något är tydligen på gång där. Kanske har de fått refinansierat sina skulder.

Så har jag också fått säga hej då till mitt enda inslag från den franska börsen, BNP Paribas. Fick sålt av denna position efter utdelningen och med en total vinst på 6.069 SEK(ink. Utdelningar), så nu återstår faktiskt bara Norska Renonorden i min ISK portfölj. Känns dock som att den kommer att få hänga med ett tag.

Halvårsavstämning VS Mina mål
- Gällande mitt kortsiktiga mål för 2017, att öka portföljvärdet med 160.000 SEK till 358.000 SEK. Så ser det just nu ganska svårt ut att nå detta mål om jag inte får till ökat nysparande tillsammans med en positiv höstbörs. Men om vi tittar på mitt långsiktiga mål, där jag satte upp att porföljvärdet skulle vara 300.000 SEK år 2017, så ser det betydligt rimligare ut att klara av. Kan jag komma in någonstans mitt emellan dessa mål när vi gör årsbokslut i december så är jag mer än nöjd.
- Gällande mitt årliga utdelningsmål för 2017, så ser det ut som att jag har goda möjligheter att uppnå detta mål med en årlig utdelning på 14.000 SEK. Just nu ligger mina prognostiserade utdelningar för 2017 på 13.824 SEK.

Nu ser jag fram emot ett spännande juli med följande höjdpunkter:
-       Allsvenskan drar igång igen efter sommaruppehållet.
-       3 veckors semester att åtnjuta
-       Q2 rapporterna
-       Sol och bad!

Kolla in portföljen samt mitt uppdaterade utdelningsschema.

Blir tokig snart om jag inte lyckas nyspara nästa månad!


/Glenn


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar