tisdag 29 januari 2019

Vem vill ha inflation?


Jag har en sak som jag har gått och grubblat på en längre tid. Nämligen, varför eftersträvar Riksbanken en inflation om 2%. Hur jag än vrider och vänder på detta inflationsmål, så kan jag inte få in i skallen om varför det skulle vara bra att årligen urholka sitt penningvärde med 2%. För mig låter det som en fullständigt galen ide. Om vi nu inte vill ha deflation(motsats till inflation), varför då inte sträva mot att hålla inflationsmålet på 0%. Det vill säga att varken ha inflation eller deflation. (Bara en tanke alltså)

Men låt oss gå igenom vad inflation och deflation är och vilka pros and cons dessa olika begrepp innefattar.

Vad är inflation?
Den vanligaste definitionen av inflation är att penningvärdet minskar. Orsaken till inflationen är att den totala penningmängden ökar och då tenderar penningvärdet att minska till följd av den ökande penningmängden. Inflationen leder till att den allmänna prisnivån på produkter och tjänster stiger och möjligen också att du får en årlig inflationsjusterad löneökning från din arbetsgivare.

Tanken med inflationsmålet på 2% är att skapa goda förutsättningar för en gynnsam ekonomisk utveckling heter det från Riksbankens sida. Inflationen skall helt enkelt fungera som ett smörjmedel för ekonomin och stimulera konsumtionen i samhället. Om priser på varor och tjänster hela tiden ökar i pris, så skall konsumenterna attraheras att göra sina inköp fortast möjligt eftersom varan eller tjänsten riskerar att bli dyrare i framtiden.

Inflationen gynnar heller inte dem som sparar sina pengar på nollräntekonto eller i madrassen, eftersom värdet på de sparade pengarna hela tiden minskar. Omvänt så gynnar inflationen däremot alla som belånar sig. Det borde absolut vara tvärtom tycker jag. Sparande borde uppmuntras och belåning borde vara det mindre gynnsamma i sammanhanget. Vilket för oss in på motsatsen till inflation, nämligen deflation.

Vad är deflation?
Deflation innebär en minskning av den totala penningmängden i samhället, vilket i sin tur medför att penningvärdet ökar och som i sin tur medför att den allmänna prisnivån på produkter och tjänster sjunker.

Låter ju kanon att varor och tjänster blir billigare för konsumenterna, så varför inte sträva efter deflation istället? I mina öron låter det som en klart bättre ide än att urholka sitt penningvärde med inflationen? Vad är det jag inte kopplar då? Kanske att baksidan med deflation är att vi troligtvis också skulle behöva sänka våra löner, vilket såklart inte låter speciellt muntert. Men ur en sparares/investerares perspektiv låter deflation som ljuv musik i mina öron. Inte nog med att man investerar och får avkastning på sitt kapital, om vi dessutom på toppen av detta kan få penningvärdet att öka, så säger åtminstone inte jag nej tack till detta i alla fall. Okej, med mitt superstora bolån blir det dessvärre det omvända. Lånet urholkas inte utan stiger i värde, men troligtvis hade vi haft låga räntor i en deflationsmiljö, så vad gör väl det. Kanske hade folk till och med tänkt efter både en och två gånger innan de tog ett lån, om vi nu hade ett deflationsmål på 2% istället för ett inflationsmål om 2%.

Det starkaste argumentet mot deflation är att konsumtionen och ekonomin kommer att stagnera, när kunderna inte gör sina inköp, då de vet att produkterna och tjänsterna blir billigare i framtiden. Men detta argument köper jag inte helt, då vi lever i ett konsumtionssamhälle. Däremot bör man konsumera för att man behöver saker och inte för nöjes skull. Detta tycker jag också låter sunt ur ett miljöperspektiv istället för dagens meningslösa konsumtion där vi byter bil och Iphone om vart annat.

Nu skall jag inte sitta här på några höga hästar och tro att jag vet bäst. Man får väl ändå förmoda att Stefan Ingves och riksbanken vet vad de pysslar med. Kan ändå inte släppa tanken på varför vi strävar mot att urholka vårt penningvärde. Om nu deflation är så farligt som alla säger varför inte kompromissa och i alla fall sträva efter varken inflation eller deflation och hålla inflationsmålet på +-0%.

Thats all for me…Over and out!
/Glenn

2 kommentarer:

  1. Hallå, skriver under på vad du skriver helt. Har länge också undrat över detta inflationsmål. Troligtvis vill ingen ha någon inflation alls men då risken att samhället går ner i en långsammare takt som på i alla fall kort sikt riskerar att öka arbetslösheten gör man en kompromiss och då är ca 2% inflation rimlig.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tjenare Kalkyl,

      Jo, man får hoppas att Ingves och Co vet vad de håller på med. De har säkert mer kött på benet än mina hobby analyser :)

      Radera