lördag 29 juni 2019

UPDATE Juni! Ordningen återställd…


Efter maj månads debacle, har OMXSPI indexet (+7,26%) studsat tillbaka och portföljen börjar närma sig ”All Time High” igen. Juni månad brukar historiskt sett vara en svag börsmånad, men tror att vi får vänja oss vid varannmånadsbörs den närmsta tiden innan marknaden bestämt sig åt vilket håll vi ska. Inkommande makrodata påvisar en svagare konjunktur detta medan företagens rapporter än så länge inte visat på någon ordentlig inbromsning.

Vi närmar oss Q2 rapporterna och det kommer bli extra spännande att följa dessa samt vilken guidning framåt de ger. Tror att Q2 rapporterna i juli månad blir avgörande för om vi skall upp eller ner andra halvan av 2019. Samtidigt kämpar alla världens Centalbanker för att stimulera marknaden med räntesänkningar och kvantitativa lättnader för att motverka en svagare konjunktur. Antar att det viktigaste är att folk fortfarande har jobb och så länge arbetslösheten inte dramatiskt ökar kommer vi nog få en positiv börsutveckling fram till årets slut.

H&M rapporterade häromdagen och möte i princip analytikernas förväntningar och det fick aktien att hoppa glädjeskutt. +13% efter stängningen på rapportdagen och det innebär nu att mina H&M aktier faktiskt visar gröna siffror för första gången sen jag vet inte när. Där ser man att uthållighet lönar sig och att det faktiskt går att snitta ner sig och komma ut på gröna sidan till slut.

Semestern närmar sig med stormsteg och i skrivandets stund är det bara 2 veckor kvar att jobba innan man kan checka ut från kontoret för 4 veckors välbehövlig ledighet. Den privata konsumtionen ökar under sommarmånaderna och detta har medfört att nysparandet under juni månad blev futtiga 1.000SEK. Inte mycket att hänga i granen kan tyckas, men många bäckar små. Sen har vi haft lite otur med att generatorn på bilen gick sönder samt att jag klantade mig och backade in i Ford Mustang, vilket renderade i en trevlig självrisk-bot. Det är bara att hoppas att juli månad inte blir lika motigt med nysparandet, för det är det kontinuerliga sparandet som är nyckeln till att nå mitt 2020 mål, om ett portföljvärde om 1.000.000SEK.


Portföljhändelser under juni månad:

Trist nog har jag sålt av hela mitt innehav i ädelmetalls-fonden Pacific Precious. Detta eftersom förvaltaren Eric Strand fått sparken från fonden samt att de kraftig höjt den årliga avgiften för fonden. Så nu står jag i valet och kvalet om jag skall investera i någon billig Guld-ETF eller om jag skall investera min guldreserv i aktier. Gillar tanken om att ha en guldreserv på ca 5% av portföljvärdet, som kan vara bra att ha vid dåliga tider.  Har än så länge inte fått tummen ur och köpt in mig i någon billig ETF ännu. Men det kommer kanske under juli månad. Verkar dessutom som att allt fler blir mer ”Bullish” till guld nu när vi är inne i så pass osäkra tider. Guldet har dessutom i princip stått still de senaste 5-6åren, så det kanske är dags för en tur uppåt om konjunkturen lyckas vända trots våra centralbankers insatser.

Det har varit relativt lugnt i portföljen denna månad jämfört med förra månaden. Åkte dock på en PUT lösen i Swedish Match (410SEK), vilket innebar 100st nya Swedish Match aktier till portföljen. Swedish Match har haft en riktigt tråkig utveckling under juni månad. Känns som den har haft 10-12 nedåt dagar på raken och den har även fortsatt nedåt efter lösendagen. Swedish Match är av defensiv karaktär, så tror och hoppas att den återhämtar sig snart. Marknaden verkar mestadels vara fokuserad på ökad konkurrens i USA av nikotinfritt snus. 

Vidare har följande inköp gjorts under juni månad:
7st Autoliv 588,00SEK
3st Alfa Laval 194,40SEK
2st Investor 409,10SEK
2st Hexagon 440,00SEK
102st Swedish Match 410,34SEK
3st BTS Group 171,00SEK
1st Nibe 119,00SEK
1st Nederman Holding 107,80SEK
2st Swedol 39,00SEK
1st Systemair 109,00SEK
1st AQ Group 180,00SEK

Månadens aktie blev Eolus Vind som stigit med +25,71% under juni månad, som jag har hela 1 aktie av. Eolus Vind hakar på miljötrenden och verksamheten inriktar sig mestadels på att skruva ihop vindkraftverk.

Ordningen blev återställd i indextävlingen samt i kassaflödestävlningen.

Indextävling
Glenn VS OMXSPI             +4,86% VS  +7,27% (2 – 4)

Kassaflödestävling
Utdelning VS Optionspremier              874kr VS 2.299kr (2 – 4)


Kolla in portföljen samt mitt uppdaterade utdelningsschema.

Nu laddar vi för Allsvensk omstart!
/Glenn

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar