lördag 31 augusti 2019

UPDATE Augusti! Det svänger bra på börsen nu…


Just nu verkar börsen inte veta om den skall upp eller ner. Efter att i stort sett legat på minus större delen av månaden, vände börsen som en fågel Fenix och portföljen fick ett positivt månadsavslut. Nu var jag lite sen med mitt förra månadsavslut, vilket innebär att min mätperiod för augusti sträcker sig från den 3 augusti till den 31 augusti och därmed missade jag några sura börsdagar i starten på månaden. I vilket fall som helst så stängde portföljen på fin fina +1,71% medans OMXSPI indexet gått +0,14% under samma period.

Känns som att jag kommit rätt in i denna börsgunga, som går upp en månad för att falla nästa månad och sen återhämta sig på nytt månaden efter. Hade mycket kassa inför augusti månad men den blev helt som bortblåst efter lösendagen, då jag blev löst på ett par av mina utställda Puttar. Samtidigt har jag också gjort en hel del små inköp, då börsen haft röda dagar. Augusti blev en riktigt transaktionsrik månad och lösendagen var verkligen dramatiskt där jag riskerade att bli löst på ett antal utställda Puttar och med facit i hand kanske det inte hade varit så dumt alls, då börsen vänt uppåt igen efter lösendagen.

En titt in i spåkulan inför september månad, så tror jag att det kan bli en riktigt stökig månad där börsen skall ner 2-5%. Mina tankar om att börsen skall ner baserar jag på att jag tror att man kommer att handla ner börsen fram till Q3 rapporterna, då utsikterna för att dessa skall överträffa förväntningarna inte är särskilt stora. Till detta har vi också omvärldsfaktorer som kommer att oroa marknaderna (Hård Brexit, Inverterad räntekurva, Trumps Twitter fingrar).

Portföljhändelser under augusti månad:

Som tidigare sagt var lösendagen i augusti ett riktigt nervpiller, där jag riskerade att bli löst på totalt 7 av mina utställda Puttar. Men det slutade med lösen på 4 innehav:

100st Telia (42SEK)
100st Husqvarna (82,50SEK)
100st Industrivärden (200SEK)
100st Kindred (54SEK)

Vidare har följande inköp gjorts under augusti månad:
9st Hexagon 442,33SEK
5st Investor 447,20SEK
6st Kinnevik 242,66SEK
13st Autoliv 648,35SEK
3st Assa Abloy 216,00SEK
5st ABB 174,16SEK
4st Alfa Laval 168,45SEK
3st Swedish Match 373,33SEK
3st Swedbank 122,00SEK
11st SCA 76,29SEK
12st Ericsson 79,64SEK
104st Industrivärden 200,10SEK
5st H&M 167,07SEK
1st NCC 150,25SEK
145st Kindred 53,39SEK
102st Telia 42,00SEK
110st Husqvarna 82,00SEK
1st BTS Group 170,00SEK
7st Beijer Electronics 42,95SEK
2st Proact IT 166,50SEK
5st Swedol 36,00SEK

Månadens aktie blev defensiva ICA som stigit med +12,82% under augusti månad. Klassiska ICA tuffar på som värsta tillväxt aktien.

Glenn "Is On FIRE" och kvitterade nu OMXSPI ledning denna månad. Helt enligt plan då Glenns strategi bör går som bäst i negativ eller en sidledes marknad.

Känns också som jag fått en fin struktur med mina optionspremier och visst är det fantastiskt att kunna avkasta 1500 – 2000SEK per månad i enbart erhållna optionspremier och detta med ett kapital på endast 270.000SEK. Fortfarande en gåta för mig att inte fler använder sig av optionshandel för att öka på sitt kassaflöde. Tänker på alla utdelningsjägare som letar kassaflöde månad för månad i månadsutdelande aktier.

Indextävling
Glenn VS OMXSPI             +1,73% VS  +0,14% (4 – 4)

Kassaflödestävling
Utdelning VS Optionspremier              284kr VS 2.021kr (2 – 6)


Kolla in portföljen samt mitt uppdaterade utdelningsschema.

Välkommen hem igen Tobias Sana! Du klär så mycket bättre i blåvit randigt än i himmelsblått.
/Glenn

2 kommentarer:

  1. Mkt bra jobbat! Är impad av dina optionsaffärer.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, optionshandeln är verkligen en extra krydda för portföljen.

      Radera