lördag 18 januari 2020

Lösen 17 januari, Finslipar optionsstrategierna inför 2020.


Det såg länge ut som att alla mina Covered Calls skulle förfalla under lösenveckan, men börsen ville annorlunda och avslutade urstarkt vilket medförde att jag dessvärre blev löst på ett par av mina Covered Calls, vilket nu innebär att jag sitter på en ordentlig kassa igen.

2st Tele 2 kontrakt (140SEK), 662kr i vinst exklusive alternativkostnad.
1st Assa Abloy kontrakt (230SEK), 988kr i vinst exklusive alternativkostnad.
1st Hexagon kontrakt (540 SEK), 2521kr i vinst exklusive alternativkostnad.

Blev också löst på två av mina utställda puttar, Kindred och SCA.

1st Kindred kontrakt (50SEK), -149kr i förlust inklusive alternativkostnad.
1st SCA kontrakt (92,50SEK), -30kr i förlust inklusive alternativkostnad.

När vi nu inleder det nya året, tänker jag verkligen försöka maxa min optionshandel under 2020. Jag har ställt ut köpoptioner för nästan samtliga av mina optionsinnehav med förfall i december 2020. Några av kontrakten har ställts ut delvis naket eftersom jag inte har 100 aktier i vissa positioner. Jag resonerar som så, att jag kan bygga dessa positioner löpande under året och agera i god tid om vi skulle närma oss lösenpriserna för optionerna. Lösenpriserna för mina utställda köpoptioner ligger mellan +18% till +30% upp från dagens kurser. Efter ett starkt börsår i ryggen med en uppgång på nästan 30%, skulle det förvåna mig mycket om vi i december 2020 ser att OMX30-indexet står i mer än +20% . Skulle detta hända är det såklart fantastiskt och då är det bara viktigt att jag hunnit ta position i de positioner som riskerar att bli lösta. Det känns alltså på förhand i dagsläget som en minimal risk med dessa utställda köpoptioner.

Detta innebär att jag kommer få en flygande start på året, gällande inkasserade optionspremier. Januari månads premier ser ut att landa på omkring 8.000SEK, som jag direkt kan återinvestera i min optionsportfölj. Självklart kommer jag precis som tidigare att månadsvis fortsätta att ställa ut optioner i vanlig ordning, för att få ett fint kassaflöde månad för månad.

En annan sak som jag började med i slutet av 2019 är att jag också ställer ut köp och säljoptioner för OMX30 indexet. Dessa ställer jag ut under lösenveckan och då tar jag ett bet på att index får röra sig max +3% upp eller -3% ner under själva lösenveckan. Detta ger som regel några extra hundralappar i premier till kassaflödet.

Under 2020 kommer jag även att börja använda en ny optionsstrategi, nämligen Call Ratio Spread. Tidigare har jag endast jobbat med Covered Calls, Sålda Vaggor eller Utställda Putts. Det fina med Ratio strategier är att man får teckning för sin köpta Call med premier för sina utställda Calls. Skönt också att det inte finns någon risk på nersidan om börsen skull packa ihop. Det gäller bara att hålla koll på att underliggande inte skjuter i höjden. Under nästa vecka tänkte jag konstruera min första Call Ratio Spread i ICA. Ska bli mycket intressant att doppa tårna i denna nyfunna strategi.

Låt premierna flöda!
Glenn

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar