söndag 2 augusti 2020

UPDATE Juli! CUPGULD...

Vilken strong insats av de Blåvita kamraterna, att lyckas vända mot mesta mästarna Malmö FF. Inget att hymla om att jag de senaste dagarna svävat uppe bland molnen med de övriga Änglarna. Frågan är om man redan ikväll plockas ner på jorden igen, när Vi möter Malmö FF igen i Allsvenskan.


De flesta Q2 rapporterna är nu redovisade och majoriteten av dessa har slagit analytikernas svaga förväntningar, så det är kanske inte så konstigt att börsen fortsatt uppåt(+3,14%) under juli månad. Risken för en svagare utveckling under augusti och september ser jag som högst troligt, men vem vet börsen har överraskat förut.


På grund av ett bilinköp har jag tyvärr tvingats till att ta ut lite pengar från portföljen, vilket totalt omkullkastat mitt mål om att klara mitt 5 års mål att nå 1 miljon kronor vid årets slut. Bilinköpet har i princip inneburet att allt nysparande till portföljen totalt uteblivit detta år. Hoppas kunna ta nya tag med detta under 2021.


Bilinvesteringar är sällan en bra investering som man kan räkna hem, men i detta fall får vi en bättre begagnad laddhybrid bil, vilket förhoppningsvis kommer att sänka våra drivmedel och reperationskostnader avsevärt. Bilen kommer i princip kunna laddas med el gratis från våra solceller.


Portföljen har slimmats till ordentligt och minskats med 15-20 bolag. Skönt att bli av med gamla surdegar som legat rött under lång tid. Nu kommer långportföljen att bli mer koncentrerad, vilket känns rätt skönt. Klämde dock in en post i Alphabet i långportföljen, för de slantarna som blev över efter bilinköpet.


Har också blivit en del av ”sekten” Evolution Gaming i optionsportföljen. Får se hur långsiktigt det blir då jag köpte 100st aktier på 580SEK och ställde ut en köpoption på 600SEK med lösen i augusti, vilket gav mig en fin premie på 2.695SEK. I skrivandets stund står EVO aktien i 598,40SEK med ca 3 veckor kvar till lösen. Det kan i alla fall bli en fin ”Swing-trade” med en totalvinst på 4.695SEK om de säljs av vid lösen i augusti.


Indextävling

Glenn VS OMXSPI             +4,37% VS  +3,14% (4 – 3)


Kassaflödestävling

Utdelning VS Optionspremier              466kr VS 15.975kr (2 – 5)


Kolla in portföljen samt mitt nya uppdaterade utdelningsschema. 


Avslutar med Bjärsmyrs numera klassiska vinnarcitat.

”Det är gött att jag vunnit fler titlar på en och en halv månad i Blåvitt än vad Sören Rieks gjort på tre år i Malmö”


Ha d gott!

/Glenn


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar