lördag 19 mars 2022

Lösen 18 mars, Tillbaka på banan igen.

Om jag var inaktiv i min handel under februari, så har jag varit desto mer aktiv under mars perioden. Det har varit ett skönt flow genom hela månaden och trots otaliga utställda PUTS, blev jag i slutändan inte löst på någon av dem. 

Eftersom det närmar sig utdelningstider, så har jag varit extra aggressiv med att ställa PUTTAR i ABB, Essity, SCA och Swedbank som alla delar ut i slutet på mars eller i början av april. Hade inte haft något emot att bli löst i någon av dessa aktier för att kamma hem lite extra utdelning. Så blev nu inte fallet utan blev endast löst på mina Covered Calls i ABB (330) och det var verkligen på håret då ABB stängde precis på lösenpriset 330kr. Så nu lär jag fortsätta ställa vecko-PUTS i nästa vecka i ABB aktien, för att jaga premier och eventuell utdelning som sker den 28 mars. 

Tänkte att jag kunde redovisa min ABB resa här nedan. Det började med att jag blev löst på 2st vecko-PUTTAR för 320kr den 28 januari. 

ABB Caset - Vecko optioner, när optionshandeln flyter på som bäst!
24 jan    2st    SP    320kr med lösen 28 jan     120kr i premie (Blev löst på dessa och får 200st aktier in i portföljen.)
31 jan    2st    CC    330kr med lösen 4 feb     600kr i premie 
04 feb    1st    SP    290kr med lösen 11 feb     60kr i premie
07 feb    2st    CC    330kr med lösen 18 feb    160kr i premie
18 feb    2st    CC    330kr med lösen 25 feb    400kr i premie
25 feb    1st    SP    295kr med lösen 25 feb    40kr i premie
28 feb    1st    SP    295kr med lösen 4 mar    50kr i premie
28 feb    2st    CC    330kr med lösen 4 mar    120kr i premie
04 mar    1st    SP    290kr med lösen 11 mar    70kr i premie
04 mar    2st    CC    330kr med lösen 11 mar    480kr i premie
11 mar    2st    CC    330kr med lösen 18 mar    780kr i premie
11 mar    1st    SP    310kr med lösen 18 mar    335kr i premie
11 mar    1st    SP    320kr med lösen 18 mar    685kr i premie
11 mar    1st    SP    285kr med lösen 18 mar    50kr i premie
16 mar    1st    SP    320kr med lösen 18 mar    200kr i premie

CC= Covered Call och SP= Såld Put

Summa av kardemumman blev totalt intjänade premier = 4.150kr (Per aktie 4.150kr/200aktier=20,75kr)
Så trots att jag blev löst på 330kr och gjorde 10kr i vinst per aktie, kan jag alltså utöver dessa 10kr addera mina premier på 20,75 per aktie och få min totala avkastning på 30,75kr per aktie. Krasst räknat kan man säga att jag sålde mina ABB aktier för 350,75kr om man inkluderar inkasserade premier för ABB caset.

Slutet gott allting gott :)

Det totala kassaflödet för månaden landade på 13.289kr, uppdelat enligt följande intäktsströmmar:

Utdelningar: 474kr
Optionspremier: 10.815kr
Kursvinst vid lösen: 2.000kr

Årets kassaflöde vid lösen varje månad:

januari: 12.727kr
februari: 5.848kr
mars: 13.289kr
april: 
maj: 
juni: 
juli: 
augusti: 
september: 
oktober: 
november: 
december: 

2022 års månadssnitt: 10.621,33kr 

9 kommentarer:

  1. Svar
    1. Tackar tackar...Ja det är inte alltid det går som på räls. Det blev många förfallna puttar att räkna hem denna månad.
      Ha d gott
      /Glenn

      Radera
  2. Har undrat en del hur det gått med dina EVO. Trevligt att det verkar har gått bra då antar jag?! Har ju varit väldigt turbulent i den aktien.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tjenare Kalkyl,

      Ligger fortfarande ordentligt back i EVO, men ställer covered calls varje månad en bit under mitt GAV. Lyckades få ihop 3.650kr i premier för 4st Covered calls denna månad, vilket får ses som helt okej.

      Tror nog det blir bra på sikt, men just nu är positionen en klar belastning för optionsportföljen. Dock kan man se fram emot lite fin utdelning i EVO aktien nu i början av April månad.
      Trevlig helg
      /Glenn

      Radera
    2. Hallå igen Glenn! Ja det är väl bara att som vanligt kämpa på. EVO har varit en riktigt rysare och skakig resa en bra tid nu. Hoppas du får ordning på det tillslut!

      Radera
  3. Hej! Har du varit med om att en aktie inte har tillgängliga optionskontrakt till nästa månad? (Investor för tillfället, 13april, finns inte tillgänglig) brukar det komma under månaden eller hur tror du det kommer bli?

    Mvh William

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hejsan William,

      Ja jag vet inte vad DeGiro pysslar med för tillfälligt. De verkar ha bekymmer att visa diverse optionskontrakt. Gå in på http://www.nasdaqomxnordic.com/optioner för att se vad priserna ligger på och sen kan du gå in och lägga din order hos Degiro.

      Men helt klart trist att det inte syns priser, det blir ju en hel del extra arbete. Om jag får tid skall jag skriva till deras support och fråga vad de pysslar med.
      Ha d gott
      Glenn

      Radera
    2. Fick in en såld put på 205kr strike för 4kr imorse så det går iaf att handla även om de inte står några priser!

      Radera
    3. Jo, men det är ändå störigt att behöva kolla upp priserna på annat håll.

      Radera