söndag 22 januari 2017

Binda räntan på bolånet?

Generellt sett är jag emot att binda räntan, då det historiskt sett visat sig vara en bättre affär att ha rörlig ränta istället för bunden och dessutom har man en frihet att närsomhelst kunna byta långivare för att få bättre villkor vid en rörlig ränta.

Men detta till trots, så har jag faktiskt gjort slag i saken och bundet vår bolåneränta på 3år till 1,54%. Jag tänker som så här att i det läge vi befinner oss just nu, så kan inte räntan bli lägre och den kommer snarare att höjas fortare än vi tror. Även om riksbanken inte kommer att göra några höjningar under 2017, kommer bankerna inte att sitta still i sin båt. FED i USA har redan 3 stycken planlagda räntehöjningar under 2017 och jag gissar att de svenska bankerna redan nu kommer att börja smyghöja åtminståne de långa räntorna. Går man i tankar att binda sin ränta, kan det faktiskt vara läge att göra det just nu. Sannolikt kommer 3mån räntan att vara högre än 1,54 under de nästkommande åren och då ser jag det som en bra möjlighet att göra det redan nu även om det inte kommer att ske allt för mycket på den svenska räntemarknaden under 2017. Efter år av sjunkande räntor tror jag att räntan kommer att studsa upp som en nertryckt badboll under vatten när väl första räntehöjningen kommer från riksbanken.

Att binda eller inte? Det är frågan
/Glenn

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar