tisdag 31 januari 2017

UPDATE Januari! Rörig och trevande inledning på 2017.

Rörigt och trevande är som sagt bara förnamnet. När vi gick in i det nya året bestämde jag mig för att riva av ett gammalt plåster som irriterat mig under 2016. Nämligen att jag inte hade mina utländska innehav i en KF, vilket såklart är att föredra med hänsyn till att automatiskt få tillbaka källskatten för dessa innehav. Sagt och gjort, så har jag under januari gjort mig av med följande innehav:

-       Volkswagen
-       Disney
-       V.F. Corp
-       Ford
-       EON
-       Tiffany & CO
-       Hugo Boss
-       Apple

Detta innebar att min belåning fallit ner ordentligt och att mina utdelningsprognoser för 2017 minskat rejält. Har dock för avsikt att köpa tillbaks några av dessa bolag framöver men då till min KF.

Eftersom Dollarn fortfarande är relativt hög i förhållande till den svenska kronan, så tänker jag lägga upp min strategi som så, att jag dagligen kommer köpa småposter courtagefritt i svenska noterade aktier från min bevakningslista. På detta sätt tar jag minimal risk och får ett genomsnittspris som kommer följa med i marknadens svängningar. Detta kommer att fortgå fram tills att den svenska utdelningssäsongen är över i slutet av maj. Under andra halvåret har jag en förhoppning om att Dollarn är tillbaka på normala nivåer och att Trump slagit skräck på den amerikanska börsen, så att jag kan börja tanka amerikanska aktier igen.

Rent resultatmässigt har januari varit en usel månad. Portföljen har fallet tillbaka något och tyvärr har jag inte heller haft några extrapengar att stoppa in i portföljen. Januari är som bekant den fattigaste månaden på året och det har jag verkligen fått erfara i år(Trasig värmepump, Mallorca tur i maj, etc). Två av mina största innehav H&M och Novo Nordisk har agerat sänke under januari och som grädde på moset så meddelade mitt sorgebarn Renonorden idag att de har för avsikt att genomföra en nyemission där priset sattes till 1NOK per aktie, vilket resulterade i att aktien störtdök. Summa summarum, så har det inte varit någon vidare start på året och till allt detta elände skall jag även bjuda på en annan plump i protokollet, som jag råkade ut för i starten på året.

I slutet på förra året började jag att testa mig fram lite lätt med att Swing Trada och köpte bland annat Probi (Pro Viva) efter ett par dagars nedgång i den aktien för 478kr, men aktien fortsatte bara nedåt och jag försökte stänga min position på plus minus noll men lyckads inte helt och hållit utan blev sittande med 89 aktier och dalande kurs. När sen det nya året började, störde jag mig så pass mycket på min Probi position att jag beslutade mig för att Swing Trada nog inte var något för mig och därför beslöt jag mig för att sälja hela mitt innehav med förlust den 3 januari för 456kr per aktie. Vad händer sen då? Jo, en vecka senare kommer Probi med en omvänd vinstvarning den 10 januari och kursen tokflyger hela dagen och stänger på 563kr per aktie. Det kunde blivit en flygande start på året med en vinst på 7500kr, istället för min förlust på 1950kr. Läxan är nu i alla fall lärd. VAR ALLTID LÅNGSIKTIG OCH BÖRJA INTE SWING TRADA.

Nu blickar vi framåt mot rapportperioden som startat och glömmer allt vad som hänt under denna misserabla januarimånad.

Kolla in mina nya innehav i portföljen och mitt uppdaterade utdelningsschema.

Det är små marginaler i hockey.

/Glenn

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar