söndag 4 februari 2018

UPDATE Januari! Ombygge i portföljen…

Januari månad startade i dur, men slutade i moll och detta samtidigt som jag har städat bort många aktier ur min portfölj. Några kommer att komma tillbaka medan andra har gjort sitt för gott. Målet med denna omstuvning är att få en options portfölj, en utdelningsportfölj samt en barnportfölj.

Precis som Blåvitt bygger nytt spelsystem (3-4-3) inför 2018 års säsong, så bygger jag också en ny strategi. Numera jagar jag inte endast utdelning. Har nämligen fått upp ögonen för "Options Trading", där jag i första hand jagar premier via att utfärda köp och säljoptioner. Mina intjänade premier kan Ni se längst ner i mitt uppdaterade udelningsschema. Dessa premier ger en riktigt bra boost för mitt kassaflöde som Ni kan se.

Sen då till det som inte varit så positivt i januari. Har gått tungt in i H&M vilket är mot alla principer då bolaget levererar besvikelser efter besvikelser. Ska bli väldigt spännande att se hur marknaden reagerar på H&M´s kapitalmarknadsdag, som de skall hålla nu i mitten på februari. Rapporten som de kom med för Q4 var helt okej tyckte jag, medans marknaden reagerade negativt över den så kallade ”smyg-emissionen”. Men med bibehållen utdelning och en botten som snart måste vara nådd, tror och hoppas jag på en turnaround av H&M. Det kommer inte att gå fort och det kommer förmodligen inte att hända under 2018 men på ett par års sikt tror jag de får rätt på Online, marknadsföringen, butiksöppningar och allt vad de har ”Fuckat Upp” med sista tiden. En annan tanke som slagit mig är att jag tror att H&M faktiskt kan gynnas av en lågkonjunktur. Jag tänker att när folk får mindre pengar att röra sig med, borde de tendera att handla mer av H&M´s billiga kläder.

En annan förändring i min strategi inför 2018 är att mestadels investera i väldigt stora och trygga bolag samt investmentbolag. Det vill säga att jag kommer inte leta efter tillväxt case utan mer rikta in mina investeringar mot tråkiga kassakor aktier.

I och med min omfördelning av portföljerna, så fick jag möjligheten att riva av några gamla plåster som har legat som riktiga surdegar i portföljen. Jag tänker i första hand på Probi och RNB. I tillväxtcaset Probis fall, blev raset riktigt rejält när de inte kunde leva upp till sina tillväxtmål och hur RNB med Polarn och Pyret i spetsen, kan gå så dåligt är en gåta när frun är där och handlar stup i kvarten. Dessa småbolag är exempel på bolag som jag inte kommer att ta in i min utdelningsportfölj igen.

Dock har jag shoppat lite nygamla aktier till portföljen som Apple och EON. Båda dessa har fått en usel start i portföljen men de är fina stora bolag som kommer att finnas i utdelningsportföljen ”Forever”.


Kolla in portföljen samt mitt uppdaterade utdelningsschema.

Try, try, try and keep on trying is the rule that must be followed to become an expert in anything

/Glenn

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar