lördag 20 januari 2018

Nytt år ny strategi! Optionspremier i kombo med min utdelningsstrategi...

Varför hör man egentligen inte mer om optionshandel? Kanske är det för dess skamfilade rykte om att det är farligt/svårt och att man kan förlora mycket pengar snabbt. Men efter att ha studerat optionshandel lite närmare, skulle jag vilja säga att det är precis tvärtom.

Vad skulle Ni säga om jag sa att Ni kan tjäna pengar på en nedåtgående, stillastående eller uppåtgående marknad? Det låter väl toppen, eller hur? Det finns nämligen en mängd olika optionsstrategier som lämpar sig för dessa olika marknadsscenarier.

Vad är då en option?
Det är ett kontrakt mellan två parter(köpare & säljare). Ett kontrakt består av 100aktier, aktiens avtalade pris(lösenpris) samt ett specifikt framtida datum(lösendag).

Det finns två typer av optioner. Köpoptioner(calls) som ger "innehavaren" en rättighet men ej skyldighet att köpa aktier till ett bestämt pris innan lösendagen och den andra varianten heter säljoption(puts) vilket i sin tur ger "innehavaren" rättighet men ej skyldighet att sälja aktier till ett förutbestämt pris innan lösendagen.

Motparten till ovanstående "innehavare" kallas för "utfärdare". Att utfärda köpoptioner innebär att man har skyldighet att sälja aktier till ett överenskommet pris, om optionsinnehavaren så begär, dock senast på slutdagen. Att utfärda säljoptioner på aktier innebär det omvända att man har skyldighet att köpa aktier till ett överenskommit pris. Gemensamt för att utfärda köp och säljoptioner är att utfärdaren erhåller en premie, som utfärdaren får behålla oavsett om det blir lösen eller ej.

Jag vet att ovanstående kan låta lite förvirrande om det är första gången Ni hör begreppen. För att få en fördjupad förståelse för optioner klicka här för att komma till Nasdaq OMX tio frågor och svar om options och terminshandel.

Det är just premien som har fått mig att gå igång på optionshandel. Varför nöja sig med att jaga utdelning när man kan få en premie i princip varje månad för sina innehav. Denna premie kommer fungera som en krockkudde och hedge mot mina aktieinnehav i nedgång och sänka mitt GAV i en stillastående marknad. Detta låter förstås kanon, men vad är då haken? Jo, skulle aktien springa iväg ordentligt uppåt går jag såklart miste om denna större uppgång. Men jag resonerar som så, att jag hellre tar små passiva intäkter längs vägen än att vara med på en snabb uppgång.

Ett exempel:
Du köper 100 aktier som kostar 100SEK. Sen utfärdar du en köpoption på 105SEK(lösenpris) med slutdatum om en månad låt säga den 16feb18. För detta får du en premie på 5kr per aktie. Det innebär att du totalt får 5*100aktier = 500SEK.
Följande scenarier kan nu hända:
Aktiekurs på slutdagen    Erhållen premie               Nettoresultat
90                                                     5                                         5-10=-5
95                                                     5                                         5-5=0
97                                                     5                                         5-3=2
100                                                  5                                         5-0=5
103                                                  5                                         5+3=8
105                                                  5                                         5+5=10           
110                                                  5                                         5+5=10

Det vill säga om kursen är över 100kr på lösendagen kan du behöva sälja alla dina aktier, men kursen måste i princip gå upp till 105kr för att det skall vara lönt för den "innehavaren" som betalt premien till dig på 5kr per aktie. 105kr är alltså break even för "innehavaren". Skulle aktien gå ner till 90 behåller du dina aktier och istället för att du förlorat 10kr per aktie, så har du bara förlorat 5kr. Det troliga är nu att du utfärdar en ny säljoption med lösenpris 95 med en premie på 3kr per aktie till den 16mars18.
Då kan vi räkna ut följande scenario:
Aktiekurs på slutdagen    Erhållen premie               Nettoresultat
80                                                    3                                         3-10=-7
85                                                    3                                         3-5=-2
90                                                    3                                         3-0=3
95                                                    3                                         3+5=8
97                                                    3                                         3+5=8
100                                                 3                                         3+5=8          
105                                                 3                                         3+5=8

Viktig att benämna i sammanhanget är att jag kommer endast att utfärda optioner mot mina egna innehav. Om man ställer ut optioner ”Naket” dvs att man inte äger aktierna i förväg, är alldeles för riskabelt då en aktie i princip kan stiga hur mycket som helst. Vid en eventuell lösen tvingas man då köpa dessa aktier för att sen sälja vidare till optionsinnehavaren med mitt avtalade lösenpris. De två strategier som jag fastnat för kallas för ”Covered Call” och ”Såld Vagga” och det är uteslutande dessa två strategier jag kommer att använda mig av för att få in mina premier.

Tyvärr är det inte alla aktier som det går att utfärda köp och säljoptioner på utan endast de största nordiska bolagen. Därför börjar jag nu året med en liten storstädning i mina portföljer.

Min DeGiro portfölj kommer att göras om till en renodlad optionsportfölj. Därav är jag nu igång med att sälja av alla mina aktier i denna portfölj, som jag inte kan utfärda optioner på. Förövrigt erbjuder DeGiro det bästa courtagepriset när det gäller optionshandel i små volymer. Klicka här för att öppna konto hos DeGiro.

Hädanefter kommer Avanzakontot att bli renodlat barnsparande och mitt Nordnetkonto kommer att bli min utdelningsportfölj.

Räknar med att vara klar med alla försäljningar innan februari månads slut och det är först då jag på allvar kan köra igång min nya strategi ”Utdelnings + Premiejägare”. Har smygstartat lite grann och lagt in några Covered Calls i H&M, Betson och Swedbank. Redan utbetalda premier för dessa kontrakt ligger just nu på 2.861SEK, detta att jämföra med utbetalda utdelningar som jag mottagit under januari månad som endast är på 954SEK.

Med ovanstående siffror i minnet, känns det som att man reducerar tiden med åtminstone med hälften innan man kan börja leva på sina utdelningar samt premier jämfört med om man endast samlar utdelningar. Givetvis kommer jag att månadsvis löpande redovisa mina premier som jag drar in. Troligtvis redovisar jag dem i mitt utdelningsschema. 

Avslutningsvis vill jag också tipsa om optionspodden som ganska pedagogiskt beskriver de olika strategierna. När det gäller optioner är där en liten tröskel man skall komma över innan man fått in tänket, men när man väl är där, så finns alla möjligheter för dig. Du kan spekulera om uppgång, nedgång eller bara riskminimera din portfölj. Valet av optionsstrategier är helt upp till dig själv.

Det är bättre att fråga och verka dum, än att inte fråga och förbli dum.

/Glenn


2 kommentarer:

  1. Hej Glenn!
    Jag har också kollat upp olika optionsstrategier för att utöka avkastningen på mina långsiktiga investeringar. Jag såg att du har lyckats få ganska bra premier på flera tusenlappar vilket kan tyckas vara ganska högt med tanke på din portföljs storlek. Det vore jätte intressant om du kunde lägga upp ett inlägg med lite exempel på option trades som du har lagt upp och vilken premie du fick samt vad utfallet blev.

    Jag håller fortfarande på att insamla mer information innan jag bestämmer mig att börja testa men det ser onekligen riktigt intressant ut att kunna få extra avkastning på mina långsiktiga innehav.

    Lycka till med den nya strategin!

    Mvh,

    Miljon som Mål
    https://miljonmal.blogspot.com/

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tjenare Daniel,

      Visst är det otroligt spännande/kul med optionshandel. Är själv ganska färsk på detta ämne, men hade faktiskt tänkt göra ett utvärderingsinlägg angående mina 3 första månader som options-trader. Här kommer jag att redovisa ett par av mina affärer i detalj och lite om hur jag tänker angående min optionsstrategi.

      Troligtvis kommer det inlägget kort efter lösendagen den 16mars.

      So stay tuned!
      /Glenn

      Radera