måndag 30 april 2018

UPDATE April! Ekorrhjulet snurrar på…


Just nu flyger tiden förbi och man är fullt upptagen av sitt arbete som går för högtryck inför att sommarsemestrarna snart skall börja ta vid. På hemmaplan skall tre barn tas hand om och aktiveras samt 1000m2 trädgård som skall göras iordning inför vår och sommar säsongen. Ibland undrar man vad fan man håller på med när ens liv rullar på i samma hjulspår dag in och dag ut. Inte utan att man är helt slut i skallen, men det är skönt att vi börjat få lite vårtecken och att värmen så smått har börjat kliva upp mot tvåsiffriga nivåer.

Tid är dessvärre inget vi kan spara och lägga på hög för att använda i framtiden, men som tur är kan vi i alla fall månadsspara pengar, som i förlängningen kan ge oss mer tid. Eller kanske inte mer tid som sådan, men i alla fall ett medel för att kunna styra sin egen tid i framtiden, som att t.ex. gå i tidig pension, ta ett sabbatsår, gå ner i arbetstid eller vad det än nu må vara man drömmer om.

Rent börsmässigt har april månad också stormat fram. Vi är mitt inne i utdelningssäsongen samt att Q1 rapporterna trillar in en efter en. Normalt sett brukar detta vara en stark period för börsen, innan en mer stillsam sommarbörs tar vid. Rapporterna som hittills kommit in verkar leva upp till förväntningarna och när Ingves dessutom också eldar på genom att senarelägga en eventuell räntehöjning, så det är inte konstigt att OMXSPI index levererat +3,18% under April månad, medan vår portfölj ökat med fantastiska +8,80% under april månad.

Den starka utvecklingen i portföljen stavas H&M samt en dollar som stärkts rejält på sista tiden. De utskällda folkaktierna H&M(+19,68%) och Telia(+10,12%) levererade båda en mycket fin kursutveckling under april månad. Det verkar som att botten är nåd för H&M, men jag vågar inte ropa hej ännu och förhoppningsvis kommer några av min H&M optioner att lösas in under maj månad. Det hade varit underbart att minska ner mitt H&M innehav från 1000aktier till 300, med tanke på hur blytungt jag just nu ligger investerad i Familjen Perssons bygge.

Har också bestämt mig för att försöka bli av med min belåning helt och hållit för att minska min risk vid en eventuell börsnedgång. Skulle vi få ett ras på 30-40%, kan jag dock tänka mig att belåna mig igen för att göra lite klipp i börsnedgången. Men som sagt, mycket hänger nog på hur H&M går de närmsta veckorna om jag lyckas bli skuldfri eller ej.

Eftersom ABB och Investor gick till optionslösen, så fick jag vackert sälja av dessa innehav under april månad. 100st Betsson har tillkommit i Optionsportföljen och sen har även investmentbolagen Latour och Bure gjort comeback i utdelningsportföljen respektive barnportföljen. Passade också på att fylla på lite i mitt 3M innehav när den rasade med ca 8% efter sin rapport.

Kolla in portföljen samt mitt uppdaterade utdelningsschema.

Elías Már Ómarsson for President!
/Glenn

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar