lördag 2 februari 2019

Höjd pensionsålder att vänta.


Den blocköverskridande pensionsgruppen är nu överens, om när vi tidigast kan ta ut vår allmänna pension. Redan nästa år höjs den lägsta åldern för att kunna ta ut allmän pension från 61år till 62år samt rätten att ha kvar sin anställning höjs också från dagens 67år till 68år. Tre år senare år 2023 höjs pensionsåldern ytterligare 1år till 63år samt rätten till att ha kvar sin anställning tills det att man fyller 69år. Den sista planerade höjningen av pensionsåldern infaller år 2026 då gränserna höjs med ytterligare 1år till 64år, samt rätten att jobba vidare höjs till 70år.

Men vem vet om det stoppar där. När vi närmar oss 2026 är det väl ganska troligt att vi kan förvänta oss ytterligare höjningar av pensionsåldern från våra kära politiker.

Grunden till att pensionsåldern höjs är att vi lever ett allt längre liv. Studier visar att vi svenskar i genomsnitt för båda könen lever tills vi är 82år. 

Om jag hade fått lov att vara i politikernas skor, hade jag behållit 61år för att tidigast kunna ta ut sin allmän pension och slopat taket helt och hållit för att jobba vidare. Jag menar, att de som verkligen vill jobba livet ut skall naturligtvis få göra det. Om man tänker efter är det egentligen helt sjukt att vi har en generell pensionsålder som gäller för alla, med tanke på vilken fysisk påverkan olika arbeten har. Att en gruvarbetare förväntas gå i pension samtidigt som en kommunalpolitiker är ju bara ett rent skämt.

För egen del innebär det i nuläget att jag tidigast kan ta ut min allmänna pension den dagen då jag fyller 64år, vilket är ca 20år från dagens datum. Min plan är att gå i pension senast vid 60års ålder och gärna tidigare om ekonomin tillåter J.
  
Det känns i alla fall skönt att jag bestämt mig för att fixa pensionspengarna på egen hand, så spelar det mindre roll om vad politikerna hittar på framöver gällande pensionsåldern. En sak är säker i alla fall. Det kommer att bli fina bonuspengar när väl den allmänna pensionen börjar ticka in på kontot. Om det nu blir vid 64års ålder eller 70år, det återstår att se.

Bli CHEF över din egen PENSION!
/Glenn

5 kommentarer:

  1. Jag har gett upp 'statens' pengar och tänker på dem som noll. Tänker gå senast vid 55 när man kommer åt tjänstepensionen.

    Sidlinje – senaste inlägg

    SvaraRadera
  2. Eget sparande verkar bli ett måste om man vill kunna få lite ledighet på äldre dagar.

    SvaraRadera
  3. Håller fullständigt med Er båda (Sidlinje & Miljon Mål), statens pengar får ses som ren bonus på äldre dagar.

    SvaraRadera
  4. Jag räknar inte med några allmosor heller, sjukt att denna höjning gick igenom utan att vi lamslog landet... Heja fransoserna, där ligger vi i lä... När ett sådant här förslag går igenom borde skatten sänkts, den skatt vi betalar och har betalat låg till grund för den pensionsåldern på 61 år, inte för 64 och högre... Grundlurade igen av dessa fanskap till klåpare som kallas politiker som vara ser om sina egna hus, löner o förmåner samt straffsatser.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nä, ens förtroende för politikerna är inte särskilt högt i dagsläget. Går själv bara och väntar på att de skall höja skatten igen för ISK och KF, för att riktigt strö salt i såret på oss sparare som försöker ta ansvar för vår egen framtid.

      Radera