fredag 1 mars 2019

UPDATE Februari! Tre besvikelser och ett urstarkt index…


Efter en lång och mörk vinter, börjar man nu kunna skönja vårens intågande. Tydliga vårtecken är att snödroppar, krokus och vintergäck börjat poppa upp i våra trädgårdar och det kanske bästa vårtecknet av dem alla är kanske att fotbollssäsongen dragit igång på allvar med spel i Svenska Cupen.

Besvikelse 1
Tyvärr förstörde ett antal idioter min måndagskväll, då jag efter barnens läggning sjönk ner i soffan med min Ipad, för att i efterhand se Göteborgsderbyt mellan Blåvitt och GAIS i Svenska Cupen. Det är för mig fullständigt obegripligt att människor som skall gå och se på fotboll tar med sig in nyårsraketer på läktaren och sen tycker att det verkar vara en vettig ide att skjuta dessa raketer in mot planen. Existerar inte sunt förnuft längre? Tydligen inte… Nu får alla idioter rannsaka sig själva och tänka efter, om deras handlingar verkligen bidrar till den framtida mänskligheten.

Besvikelse 2
Sen har vi hela den här Swedbank soppan. Hur kan Bonnesen någon vecka innan den här soppan uppdagades gå ut i media och hävda att de inte har något problem med penningtvätt i Baltikum och att banken inte kan se något i deras rutiner som tyder på detta. Hon måste ju helt klart varit medveten om dessa skumma transaktioner eller så har de helt klart uppenbara brister i sina system, för att upptäcka penningtvätt. När till och med journalister har bättre koll än självaste VD´n, då är det något på tok. Har svårt att se att hon kan sitta kvar på sin post efter denna härva.

Kanske är jag bara lite bitter, då min plan var att köpa 300st Swedbank aktier för de pengar, som jag fick ut efter det att mina Swedish Match aktier gått till lösen den 15februari. Tänkte att det skulle sitta fint med lite extra utdelning i April månad från Swedbank och med Bonnesen ord i bakhuvudet om att de hade rent mjöl i påsen såg jag inga större risker med detta inköp. Kursen för Swedbank låg innan härvan runt 210SEK, vilket jag tyckte var lite väl dyrt. Så istället för att köpa mina 300aktier i Swedbank till kursen 210SEK, ställde jag ut tre säljoptioner på 195SEK med lösen den 15mars. Det innebär att om kursen går under 195SEK på lösendagen den 15mars, kommer jag att få köpa mina 300aktier till detta pris.

Några dagar senare kommer hela härvan upp till ytan och Swedbank rasar ner till 164SEK. Kursen ligger i skrivandets stund runt 170SEK och med 99,99% säkerhet kommer kursen att hålla sig under 195SEK, vilket innebär att jag blir en lycklig ägare till 300 nya Swedbank aktier den 15mars. Nu återstår det bara att se hur stort fallet blir, men klart är att jag kommer ligga kraftigt back i dessa aktier den 15mars. Behåller dem bara sin planerade utdelning i april, så tror jag på sikt att detta blir en bra affär. Swedbank lär knappast gå under som bank och deras verksamhet i övrigt verkar tuffa på bra. Risken i Swedbank aktien är dock skyhög just nu och man får bara hålla tummarna för att härvan inte växer till något ännu större. Swedbank kommer nu att vara mitt största innehav och risken finns att aktien kommer ligga som en våt filt över portföljen den närmsta tiden.

I detta smått tragiska läge väljer jag ändå att se glaset som halv-fullt istället för halv-tomt. Jag resonerar som så, att jag faktiskt tjänade 15SEK per aktie då jag valde att inte betala 210SEK för aktien utan istället valde att ställa ut säljoptioner till kursen 195SEK.

Besvikelse 3
Kraft Heinz kom också med en urusel rapport med diverse problem(bland annat utdelningssänkning) och föll handlöst med 28% under rapportdagen. Aktien har länge gått riktigt dåligt i portföljen och vad jag kan förstå nu, så kommer de att försöka sälja av en del av deras olönsamma varumärken. Det är heller inte direkt läge att fylla på i denna aktie i närtid då dollarn är allt för stark. Framöver blir det helt enkelt till att fokusera på svenska bolag. I alla fall fram till dess att den svenska utdelningssäsongen är över.

Nu lämnar vi det negativa och vänder tillbaka till något mer positivt.

Börsen fortsätter att gå urstarkt! OMXSPI har stigit med +4,60% under februari månad, vilket innebär att OMXSPI totalt i år är upp med smått fantastiska +12,24%. Tydligen en av de bästa börsstarterna sen manna minne.

Verkar helt enkelt nu, som att marknaden redan prisat in en lösning i handelskriget mellan USA och Kina, vilket såklart håller börshumöret uppe. Dock känns det osannolikt att vi kommer ha en stigande börs, månad för månad under 2019, men vem vet styrka föder styrka brukar det heta.

Trots allt negativt med Swedbank och Kraft Heinz lyckades portföljen ändå stänga februari på plus +2,82%. Ordentligt utklassad av OMXSPI, men är ändå nöjd efter alla omständigheter som rådigt under månaden.


Portföljhändelser under februari månad:

Som tidigare nämnts gick min Covered Call för Swedish Match till lösen, vilket innebar att 100st Swedish Match Aktier försvann från portföljen. Kassan var tänkt till att eventuellt köpa Swedbank aktier för, vilket troligen blir av den 15mars då mina utställda säljoptioner går till lösen. Annars har det varit ganska lugnt med inköp, men lite har det i alla fall blivit:

24st Swedbank 176,66SEK
1st Swedish Match 445,80SEK

Månadens aktie blev mitt favorit investmentbolag Bure Equity, som stigit med +27,76% under februari månad. Bure har också nyligen startat ett samarbete med stjärnförvaltaren Carl Armfelt och hans nya projekt. Framtiden får helt enkelt utvisa vad detta spännande samarbetet kan uträtta för Bure.

Det har varit en tuff start för ”Glenn” i indextävlingen och även för ”Utdelning” i kassaflödestävlingen. Men med utdelningssäsongen alldeles runt hörnet, så bör ”Utdelning” snart kunna snygga till siffrorna i den matchen. Återstår bara att se om ”Glenn” också kan komma in i matchen i Indextävlingen. J

Indextävling
Glenn VS OMXSPI             2,82% VS 4,60% (0 – 2)

Kassaflödestävling
Utdelning VS Optionspremier              569kr VS 1.481kr (0 – 2)


Kolla in portföljen samt mitt uppdaterade utdelningsschema.

Vilka fantastiska längdskidtjejer vi har! Stort grattis till VM guldet i stafetten och vilken underhållning Ni bjöd på.  TACK TJEJER!!!

Ha d gott
/Glenn

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar