söndag 17 mars 2019

Lösen 15mars, En solskenshistoria, en katastrof och en mellanmjölk.


Det var optionslösen i fredags (15mars) och jag tänkte redovisa de aktier som gick till förfall.

Vi börjar med katastrofen Swedbank, där jag hade ställt ut 3st säljoptioner till priset 195SEK och detta gjorde jag när kursen stod i 210SEK. Kort efter briserar hela penningtvättshärvan och det blir fritt fall i Swedbank aktien, vilket innebar att kursen vid lösendagen låg klart under de 195SEK som jag hade ställt ut.

Vilket fick resultatet att jag i fredags blev en glad ägare till 300st Swedbankaktier. Kursen vid stängning i fredags låg på 176,75SEK, vilket i sin tur innebär en kraftig uppförsbacke för mina Swedbank aktier. Nämligen -18,25SEK per aktie och att jag totalt ligger back -5.475SEK på dessa aktier. Som plåster på såret kan jag i alla fall se fram emot en hög utdelning om 14,20SEK per aktie i starten på april. Har dock goda förhoppningar på att dessa aktier skall återhämta sig inom sinom tid, men det kan ta lång tid i väntan på vilka böter, som kommer att utdelas. Mina poster i Swedbank kommer troligtvis att ligga som en våt filt över portföljen och göra det ännu svårare för mig att slå index framöver.

Nu till mellanmjölken Telia, där jag endast hade 100 aktier med inköpspris 40SEK och där jag hade ställt ut både sälj (39SEK) och köpoption (41SEK). Telia aktien gick som tåget på slutet och stängde en bra bit över mitt lösenpris på 41SEK, vilket resulterade i att jag fick sälja mina 100aktier för 41SEK. Stängningskursen för Telia aktien på lösendagen landade på 42,51SEK, vilket innebar en utebliven vinst på 151SEK. Dock kompenserades detta något av mina premier för Telia optionerna, som totalt uppgick till 34SEK ink. avgifter. Min totala vinst för Telia aktierna uppgick alltså till 134SEK med kursuppgång och premier inräknat. Inga stora pengar, men många bäckar små som man brukar säga.

Sist men inte minst till min solskenshistoria Tele2. Den 28 december 2018, köpte jag 100st Tele2 aktier för 107SEK. Dessa aktier förföll efter fredagens lösen till priset 127,50SEK då aktien stängde på 128,05SEK. Nedan kan Ni se vilka optionstransaktioner jag gjort under tiden.

-       - Utställd köpoption på 115SEK(Premie 67kr) med lösen den 18jan19. Kursen stängde 113,50SEK på lösendagen.
-       - Utställd köpoption på 120SEK(Premie 102kr) med lösen den 15feb19. Kursen stängde 118,50SEK.
-      -  Utställd säljoption på 97,50SEK(Premie 47kr) med lösen den 15feb19. Kursen stängde 118,50SEK.
-       - Utställd köpoption på 127,50SEK(Premie 32kr) med lösen den 15mar19. Kursen stängde 128,05SEK, det vill säga gick till lösen.
-       - Utställd säljoption på 112,50SEK(Premie 47kr) med lösen den 15mar19. Kursen stängde 128,05SEK.

Om vi summerar ovanstående, gav denna "trade" följande resultat:
Kursvinst: (127,50 x 100aktier) – (107 x 100aktier) = 2.050SEK (Uppgång 16,07%)
Totala premier: 295SEK
Lösen avgift: -10SEK
Total uppgång: (2.050+295-10) / 12.750 = 18,31%
Alltså 2,24% extra uppgång tack vare mina samlade optionspremier.

Även om jag fick smällen med Swedbank i nacken, tvivlar jag ändå inte på att fortsätta ställa ut optioner för att få ett ökat kassaflöde månad för månad.

Varför inte se till att få lite extra ränta på sina investeringar, när man kan göra det relativt enkelt genom optionshandeln? Jag ser inte alla risker som alla pratar om så fort man nämner ordet optionshandel.

Nu ser vi fram till nästa lösendag som infaller den 17apr19.

Ha d gott
Glenn

2 kommentarer:

  1. Trist med Swedbank. Visar igen att det är viktigare att undvika de värsta minorna än att hitta raketerna.

    Sidlinje – senaste inlägg

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja det är en trist historia, men det kan nog bli bra på sikt. Bara mata på med covered calls nu :)
      Ska bli riktigt spännande nu på fredag när Swedbank skall presentera sin interna utredning.

      Radera