måndag 30 september 2019

UPDATE September! Det är mycket nu…


Sjuka barn, födelsedagar, tandläkarbesök, bilbesiktning, jobbet, solceller, barnaktiviteter, läxläsning, träning etc. Ja, listan kan göras lång på alla möjliga ting som kretsar runt familjen just nu. Vi har som sagt gjort slag i saken och beställt våra solceller, nu återstår det bara och se om jag kan hitta finansiering för det. Vill ju helst inte röra mitt aktiekapital, då det totalt skulle omkullkasta mitt mål om att nå 1 miljon 2020.

Vi närmar oss Q3 rapportering och jag har lite på känn att oktober månad kan bli ganska stökig om inte bolagen levererar resultat i linje med förväntningarna. Men vad vet jag, har ju haft fel flera gånger i mina tankar om vart börsen är på väg. Men efter ett en fin september månad skulle det förvåna mig mycket om börsen står högre vid Halloween än den gör just nu.

Det som känns lite extra läskigt, var att den svenska arbetslösheten hade ökat markant i den senaste mätningen och nu läser vi nästan dagligen om rätt stora bolag som går i konkurs(Thomas Cook, Forever 21). För det som verkligen skulle kunna få marknaden i gungning är om folk inte har jobb, men centralbankerna gör i alla fall allt för att vi skall ha råd att betala våra bolån och att konsumtionsfesten kan fortsätta ett tag till.

Portföljhändelser under september månad:

Nysparandet är i stort sett obefintligt just nu och därmed får portföljen klara sig själv, vilket den gör ganska bra faktiskt.

Blev löst på ett par av mina ”Covered Calls”, vilket gjorde att följande aktier avyttrades från portföljen:

100st Telia (42SEK)
100st Industrivärden (205SEK)
100st Kindred (55SEK)

Vidare har följande inköp gjorts under september månad:
2st ICA 450,00SEK
2st Swedish Match 403,40SEK
1st Telia 42,92SEK
9st Castellum 202,50SEK
10st Husqvarna 78,37SEK
5st Kindred 57,04SEK
3st H&M 186,20SEK
4st SCA 87,35SEK
5st Ericsson 77,90SEK
2st Industrivärden 216,00SEK
3st NCC 159,00SEK
4st VBG Group 143,00SEK
2st Beijer Electronics 42,00SEK
1st Proact IT 155,00SEK
6st Swedol 36,50SEK

Månadens aktie blev Eolus Vind som steg med +33,67% under september månad.

Glenn tog kommandot igen efter en knivskarp vinst mot index och utdelningarna lyckades snygga till siffrorna i matchen mot premierna.

Indextävling
Glenn VS OMXSPI             +3,41% VS  +3,34% (5 – 4)

Kassaflödestävling
Utdelning VS Optionspremier              1.692kr VS 1.456kr (3 – 6)


Kolla in portföljen samt mitt uppdaterade utdelningsschema.

Ha d gott!
/Glenn

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar