lördag 22 februari 2020

Lösen 20 februari, När girigheten slår till.


Experimentet med min Call Ratio Spread i ICA aktien slutade tyvärr i fullständig katastrof och därmed lägger vi denna strategi åt sidan. Bara att inse sina begränsningar och försöka ta så lite aktiva beslut som möjligt med sina innehav. Hade jag bara haft kyla hade denna affär slutat helt okej för mig, men nu var jag inne och kladdade och det får jag sota för nu. Här följer en sammanfattning om turerna i min ICA Call Ratio Spread:

20/1 Köper 1st 410 call för 19,00SEK. ICA aktien står vid detta tillfälle i 422,90SEK.
20/1 Säljer 3st 430 calls för 8,20SEK alltså en total premie på 24,60SEK.

Detta innebär att jag nu har skydd på ner sidan och om ICA aktien bara håller sig under 430,00SEK, så har jag minst 560,00SEK i vinst. Allt bra så långt. En av anledningarna till att jag valde att testa denna strategi mot just ICA aktien var att den normalt sett inte är speciellt volatil och att den dessutom är högt värderad, så där borde inte finnas någon större uppsida i ICA aktien, vilket skulle passa just den här optionsstrategien.

Dock får aktien lite fart och börjar stiga inför Q4 rapporten. Jag får kalla fötter och beslutar mig för att den 30/1 köpa 200st ICA aktier för 429,00SEK/st, för att täcka upp om kursen skulle fortsätta uppåt.

5/2 har kursen i ICA gått upp till 445,50SEK och jag är såklart väldigt glad att jag tog mina positioner vid 429,00SEK. I detta läge ligger jag på min max-vinst(exkl. alternativkostnad) för denna position vilket är ca +2700,00SEK.

6/2 Rapportdag för ICA, som kommer in helt okej men inte tillräckligt bra enligt marknadens förväntningar och aktien faller tillbaka och stänger rapportdagen på 413,60SEK.

Efter rapporten har aktien svårt att komma tillbaka och fortsätter falla fram till lösendagen.

21/2 Lösendag och aktien har nu fallit tillbaka till 390,70 vid stängning.

Så nu sitter jag med lite ICA aktier, som jag är ca -7600,00SEK back i. Men på något sätt gillar jag aktier som jag hamnat snett i. Det får bli till att jobba tillbaka positionen med utställda optioner och snitta ner sig. Trist bara att denna position nu väger ca 10% av portföljen och därmed kommer ligga lite som en våt filt innan jag kommer ur den. Även om ICA aktien forfarande är högt värderad trots sin svaga tillväxt, så ser jag ändå detta innehav som en defensiv investering och som inte borde påverkas av Corona viruset när det är dags för q1 rapporteringen. Så det skall nog gå att komma ut med gröna siffror ur denna position också.

Efter denna berg och dalbana har jag bestämt mig för att ENDAST hålla mig till mina Covered Calls, Sålda Vaggor och Utställda Puttar. Det trista är att om jag bara hållit huvudet kallt och inte köpt på mig 200st aktier för 429,00SEK, så hade jag kommit ut på plus 560,00SEK och utan några ICA aktier i bagaget.

Sen har vi det här med den galna börsen som bara stiger och stiger. Ni som läste mitt förra löseninlägg för januari kunde läsa att jag maxat min optionspremier med att ställa ut december calls på större delen av mina innehav i optionsportföljen, då jag trodde att vi efter ett starkt börsår 2019 i ryggen skulle få det svårt att upprepa dessa siffror för 2020. Men även här ser det i dagsläget ut som jag är fel ute eller vad sägs om dessa fina exempel:

NCC, utställd call 18dec20 på 190SEK. Dagens kurs är 192,70 och aktien är totalt i år upp 25,78%.
Swedish Match, utställd call 18dec20 på 630SEK. Dagens kurs är 620,40 och aktien är totalt i år upp 28,50%.
Swedbank, utställd call 18dec20 på 190SEK. Dagens kurs är 161,40 och aktien är totalt i år upp 15,70%.
Tele2, utställd call 18dec20 på 162,85SEK. Dagens kurs är 153,95 och aktien är totalt i år upp 13,32%.
Assa Abloy, utställd call 18dec20 på 270SEK. Dagens kurs är 245,80 och aktien är totalt i år upp 12,24%.
SCA, utställd call 18dec20 på 120SEK. Dagens kurs är 106,00 och aktien är totalt i år upp 11,58%.
Industrivärden, utställd call 18dec20 på 270SEK. Dagens kurs är 251,30 och aktien är totalt i år upp 11,24%.

Ovanstående är alltså på mindre än 2månader. Det måste ligga en rekyl i korten snart, för det kan väl  inte bara fortsätta uppåt så här.

Blev löst på följande covered calls.
3st Kindred kontrakt (55SEK), 1.179kr i vinst exklusive alternativkostnad.
1st SCA kontrakt (97,50SEK), 742kr i vinst exklusive alternativkostnad.

Blev inte löst på några av mina putts denna månad. Men hoppas innerligt att vi får en röd börs fram till nästa lösen, så att man kan komma in lite billigare innan utdelningssässongen drar igång på allvar.


Då drar äntligen Blåvitts tävlingssäsong igång med Svenska Cupen match mot Västerås.

Alé Blåvitt Alé, framåt gör ett mål!
Glenn

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar