lördag 29 februari 2020

UPDATE Februari! Corona, corona…


Ja vad skall man säga, februari månad var allt annat än rolig. Jag var futtiga 3.000SEK ifrån miljonen för en vecka sedan och nu när vi stänger böckerna för februari månad, så ligger portföljvärdet strax under 900.000SEK. Det är inte utan att det krävs ett visst psyke för att se sin portfölj minska i värde med 100.000SEK på 1 veckas tid. Jag nämnde i mitt föregående löseninlägg att jag gärna såg att börsen skulle komma ner lite i värde, men inte kunde jag i min vildaste fantasi tro att det skulle gå så här fort. Man får lite finanskrisen vibbar över denna snabba nergång. Jag har dock gjort lite småköp under denna nedgång, men det läskiga är att jag nu ser ut att bli löst på större delen av mina utställda puttar, vilket jag kanske inte hade räknat med. I det långa loppet blir det nog bra och börsen har fortfarande 3 veckor på sig att fram till lösen återhämta sig något. Gör den inte det så riskerar jag att få en hög belåning på portföljen, vilket i sig inte behöver vara fel, men det känns såklart alltid lite mer riskfyllt med hög belåning.

Måste erkänna att jag är för dåligt insatt i Corona hysterin, för att egentligen uttala mig. MEN jag resonerar lite som så att om vi bara kan hålla ut 2 månader till, så kommer Corona viruset att självdö när vi får varmare väder och att årets influensatid är förbi. Sen behöver vi bara tackla dåliga Q1 och Q2 rapporter samt utebliven vinsttillväxt. Givetvis kommer de cykliska aktierna att ta lång tid, för att återhämta sig och därför är jag glad över att jag har en hel del innehav i portföljen som inte bör påverkas allt för mycket av Corona debaclet.

Kanske kommer våra snälla centralbanker in och räddar oss igen med räntesänkningar och penning-lättnader, för att få upp börshumöret igen. Oavsett om börsen skall ner 50% till eller om det vänder nu, så kommer jag fortsätta att vara fullinvesterad och fortsätta mitt månadssparande, det är trots allt minst 10år till innan dessa pengar skall börja användas från portföljen.

Men en fråga jag ställer mig, vad händer med mina Guld och Silver ETF:er? Dessa ETF:er var tänkt att fungera som en hedge vid oroliga tider, men icke sa Nicke. Dessa råvaror faller också likt övriga börsen. Det känns lite waste of money, om de inte fungerar som en hedge för portföljen. Ger dem lite tid till att skjuta i höjden och om de inte gör det blir det rakt ut med dem och 100% aktier i portföljen igen.

Något som i alla fall går mot ljusare tider dag för dag är våra eminenta solpaneler. Just nu snittar vi på 20-25kWh per dag i producerad el, vilket är ca hälften av det vi förbrukar per dag. Har lagt till ”Såld El” i mitt utdelningsschema för att följa om detta projekt möjligen också kan bli ett extra kassaflöde för oss i framtiden.

Jag har också beslutat mig för att stanna kvar hos Degiro och sköta min optionshandel där, trots att jag kommer få betala källskatt på den svenska utdelningen. Att få handla courtagefritt väger upp och det är verkligen ovärderligt i dessa oroliga tider att kunna göra småköp när andan faller på utan att oroa sig för onödiga courtage kostnader.

Portföljhändelser under februari månad:

Ett helt nytt innehav kom till portföljen nämligen:

18st Kone (54,34EUR), finsk hiss och rulltrapps-tillverkare.

Sålt
100st Swedbank (150,00SEK)
100st SCA (97,50SEK)
300st Kindred (55,00SEK)

Vidare har följande inköp gjorts under februari månad:
9st ABB 222,73SEK
18st Assa Abloy 223,38SEK
14st Alfa Laval 231,21SEK
11st Hexagon 527,81SEK
8st Investor 521,92SEK
24st ICA 411,29SEK
2st Swedbank 150,25SEK
3st Swedish Match 575,00SEK
3st Tele 2 141,83SEK
4st Castellum 224,00SEK
8st Ericsson, 81,92SEK
10st Husqvarna 71,07SEK
10st Kindred 51,06SEK
10st Industrivärden 228,00SEK
7st H&M 185,92SEK
13st SCA 98,33SEK
2st NCC 186,00SEK
1st Telia 41,90SEK
1st Nederman 143,00SEK
1st Proact IT 156,00SEK
1st Systemair 168,00SEK
1st Troax 126,00SEK
1st VBG 160,00SEK
1st AQ Group 194,80SEK
3st Beijer Electronics 52,33SEK

Månadens aktie blev SBB som trots en stökig avslutning på månaden steg med +18,94%.

Glenn föll på målsnöret och optionspremierna höll undan för utdelningarna.

Indextävling
Glenn VS OMXSPI             -7,53% VS  -7,12% (1 – 1)

Kassaflödestävling
Utdelning VS Optionspremier              960kr VS 1.787kr (0 – 2)

Kolla in portföljen samt mitt uppdaterade utdelningsschema.

Sollentuna here we come!
/Glenn

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar