söndag 1 november 2020

UPDATE Oktober! 2nd wave…

Q3 rapporterna kom in något över förväntan, men det var inget som visade sig i några större kursuppgångar för merparten av bolagen. Troligen var resultaten redan inprisade i kurserna. 

I veckan som gått har börsen varit riktigt sur, mestadels beroende på ökad Covid-19 oro samt osäkerheten inför USA´s val på tisdag. Flera länder börjar stänga ner eller ökar sina restriktioner, vilket kanske hintar om att vi kanske får en början till ett ”W”. Troligtvis kommer börsen vara sur ett tag till med hänsyn till alla alarmerande Covid 19 larm runt om i världen. Dock tror jag att när vi väl fått en ny president på plats i USA, kommer vi få ett massivt stimulanspaket som heter duga från den nytillträde presidenten. Allt pekar på att Biden kommer att få förtroendet från den amerikanska befolkningen, vilket i förlängningen kommer innebära höjda skatter för börsbolagen i USA. Något som kan påverka kurserna när väl denna reform tas i bruk. Vinnare på börsen med Biden som president, bör bli miljörelaterade bolag då han är mer ”pro” förnybar energi än Trump. Därför har jag kastat in en liten bevakningspost i SolarEdge Technologies, som bland annat tillverkar växelriktare, som omvandlar likström till växelström vilket t.ex. behövs om man lägger solceller på sitt tak. Min förväntan är att solceller är något som kommer att explodera de nästkommande 5 åren. Speciellt nu när vi håller på att elektrifiera hela bilflottan. 

Fick äntligen några slantar över denna månad, som kunde investeras. Tyvärr, så har jag svårt att låta ”cashen” ligga och vänta på rätt tillfälle att investera dem. Med facit i hand skulle jag väntat en vecka innan jag investerade dem. Det blev några bevakningsposter i amerikanska bolag som jag haft ögonen på ett tag och bara sett dem stiga i värde vecka efter vecka. Så i värsta FOMO-andan kunde jag inte hålla mig utan köpte på mig några bevaknings poster trots att de formligen rusat de senaste månaderna. Dessa är bolag som jag tror trots en redan hög värdering, går en ljus framtid till mötes med fortsatt hög tillväxt. Kvalitet och hög tillväxt kostar, så är det bara. ”Buy once cry once”. Än så länge är det bara små poster och skulle vi nu gå mot ytterligare en dipp, kommer jag definitivt att vara snabb på bollen och fylla på i dessa nya innehav:

Nvidia, AI väntas bli framtidens stora ”Thing” och då ligger detta bolag helt rätt positionerad.

Fortinet, med utrullning av 5G samt AI kommer det ställas ännu högre krav på datasäkerheten, vilket troligtvis kommer gynna detta datasäkerhets bolag.

SolarEdge Technologies, elektrifierad bilflotta samt fokus på förnybar energi, är trender som är här för att stanna och det borde gynna SolarEdge som tillverkar hackorna och spadarna för denna framtidstrend.

Bolån
Bankerna har sänkt de långa räntorna, så jag slog till och band vår boränta på 3år till en ränta på 1,26%, vilket var 16 procent-enheter lägre än vår 3-månaders ränta som de nyligen höjde från 1,32% till 1,42%. Är egentligen inget fan av att binda räntan då det oftast inte lönar sig i längden, men det känns ändå rätt skönt att exakt veta vad vi har i boendekostnad de 3 nästkommande åren. Såklart inte helt fel att bolånet dessutom blev några hundralappar billigare per månad. Många bäckar små som Ni vet.

Covid-19
Så har jag då till slut fått någon i min umgängeskrets som fått bekräftad Covid-19, det är nämligen som så att min fru testats positiv för Covid-19. Tänk att den första personen som jag känner med Covid-19, skulle vara min egen fru. Såklart inte kul att få det beskedet inom familjen, men efter omständigheterna mår hon ganska bra med symtom som lätt hosta, förkylning samt smak- och luktbortfall. Hon har nog klarat sig lindrigt undan jämfört med alla skräckhistorier från Aftonbladet och sociala medier. Dock skall den psykologiska aspekten av att få Covid-19 inte underskattas. Känslan av att gå runt och bära på ett potentiellt dödsvirus kan nog få vem som helst att känna nedstämdhet. Såklart går det inte att helt stoppa en spridning av ett virus, men slopad karensdag är i alla fall ett steg i rätt riktning. Det gör förmodligen att man inte går till jobbet de dagar man inte känner sig helt hundra. En sak är jag i alla fall helt säker på och det är att jag sett min fru vara sju resor värre sjuk säkerligen ett 20 tal gånger och det utan att samhället behövt vidta åtgärder. Bara att inse att det kommer ta lång tid innan detta virus kommer sluta påverka hur vi lever våra vardagsliv.

Rafflande avslutning väntar i indextävlingen, för de två återstående månaderna av 2020.

Indextävling
Glenn VS OMXSPI -6,73% VS  -6,87% (5 – 5)

Kassaflödestävling
Utdelning VS Optionspremier 11.242kr VS 3.525kr (3 – 7) 


Kom igen nu GUBBAR nu fixar vi nytt kontrakt!

/Glenn

2 kommentarer:

  1. Hallå DG! Tråkigt att Covid-19 drabbade din familj och fru. Inte kul med detta elände. Har ett syskon med familj som drabbats. Obehagligt är vad det är då man inte vet hur pass drabbad man blir förrän man blir drabbad.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nä, det är en riktigt tråkig soppa det här med Covid. Man är rätt trött på det nu, men antar att vi får leva med skiten ett bra tag till framöver. Svårt också att förhålla sig till detta virus då det verkar drabba människor på så olika sätt. Vissa stryker med och vissa vet knappt att de haft viruset.

      Hoppas ditt syskon med familj är på bättringsvägen.

      Radera