tisdag 31 augusti 2021

Update Augusti! Surt sa räven...

Hösten är på intågande och några löv har redan börjat falla till marken. Det känns nästan som att perioden precis efter semestern är den mest hektiska perioden på hela året. Det gäller att komma in i sina vardagsrutiner samt att ställa om de tidigare lata helgerna till ett tight körschema för ungarnas aktiviter, som drar igång igen efter sommaruppehållet. Därtill bjuds det oftast in på diverse festligheter så som kräftskivor, födelsekalas och temafester etc. Kalendern har varit ovanligt uppbokad och det ser ut att fortsätta en bra bit in i September. Bland annat vill jobbet att vi i Skandinavien skall komma över till huvudkontoret i London på Kick Off i mitten av september, vilket inte underlättar för familjen i en redan stressig vardag. Tycker dessutom det är lite tidigt att resa nu, då det kräver Corona test innan avresa i både Sverige och i UK. Gud förbjude att jag skulle testa mig positiv däröver och tvingas till karantän i typ 10 dagar. Då blir det nog till att komma hem med ett Louis Vuitton paket till frun om detta nu mot förmodan skulle inträffa.

Glenns portfölj jobbar för närvarande i svag motvind. En hel del av mina innehav går tungt och detta medan Stockholms börsens breda index OMXSPI tuffar på mot ytterligare en positiv månad +0,62. Dock hade jag äran att kunna slänga in lite extra pengar till portföljen, då mina skattepengar ramlade in på kontot häromveckan. Så trots att portföljen backat en del denna månad märks det inte så katastrofalt mycket på själva totalen, vilket känns som ett litet plåster på såren.

Det känns lite som att portföljen har lika dåligt självförtroende som Blåvitt verkar ha just för tillfälligt. De visar verkligen upp en orgie i exempel på hur ett icke fungerande lag kan se ut. Kanske är jag en självhatare av högsta rang, men på något sätt gillar jag spänningen inför varje match när laget ligger och dansar kring nedflyttningsplatserna. Toppen av tabellen känns mindre spännande, då MFF joggar hem ytterligare ett SM Guld. Det skall helt enkelt vara med sorg, lidelse och glädje, som man tar sig igenom matcherna och de få gånger Blåvitt vinner, ja då svävar man uppe i himmeln bland Änglarna fram till nästa match. 

Månadens inköp:

Cibus, gör comeback i portföljen. Värderingen är hög och första gången jag köpte Cibus gav jag endast 120kr per aktie. Nu betalade jag nästan det dubbla, 220kr. Tänker mig att detta blir en bra aktie att slänga in lite sparslattar när den dippar. Sen är det ju också något speciellt med månadsutdelare, det kan man inte komma ifrån. 

Indextävling
Glenn VS OMXSPI -1,97% VS  0,62% (3 – 5)
Glenn VS OMXSPI 26,95% VS  28,77% (Årsbasis)

Kassaflödestävling
Utdelning VS Optionspremier 141kr VS 12.035kr (0 – 8)
Utdelning VS Optionspremier 18.451kr VS 118.628kr (Årsbasis)

Kolla in portföljen samt mitt nya uppdaterade utdelningsschema.

Kämpa!!!
/Glenn 

3 kommentarer:

  1. Usch ja, låter inte bra med kick off i London...

    Blev nyfiken på skattepengarna som du fått in, berätta lite mera!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tjenare Kalkyl,

      Ja, det är inte mer spännande än vanlig skatteåterbäring. Allt som oftast brukar jag få en liten restskatt, men inte det här året.

      Det som bidrog mest var skattereduktion för solceller och bolån(Sjukt att detta avdrag för bolån fortfarande finns).

      Hade inte ens något bankkonto kopplat till skattemyndigheten, så därför blev den inte utbetald förrän nu, när jag tagit mig i kragen och registrerat mitt konto hos skattemyndigheten.

      Ha d gött! HAJ
      Glenn

      Radera
    2. Hallå och tack för svar DG! Låter vettigt att du kopplar konto om det tar så här lång tid utan!

      Jag håller med, än sjukare var att införa det... Tveksamt om det går eller ens är vettigt att förändra dock. Solcellsbidragen är liksom elbil och elcykelbidragen också felanvända skattepengar.

      Tack detsamma!

      Radera