lördag 16 oktober 2021

Lösen 15 oktober, På en räkmacka i GBG.

Frun och jag har tagit en välbehövlig avstickare till Sveriges framsida Göteborg över helgen. Även om man älskar sina barn över allt annat, går det inte att sticka under stol om hur värdefullt det är att spendera lite vuxentid med sin partner utan att höra ordet pappa var och varannan minut. Vi kom fram till vårt hotell Gothia Towers igår kväll och där vi hade en bordsreservation på restaurang Heaven 23 som väntade på oss. Vi hade nämligen bestämt att deras räkmacka deluxe skulle testas. Hade hört en hel del positivt om den och jag blev verkligen inte besviken. Glenn kämpade tappert med berget av räkor på tallriken, men fick till slut ge sig. Förmodligen första gången i mitt liv då jag inte klarat av att städa undan alla räkor på tallriken, då räkmakan på Heaven 23 verkligen var gigantisk. Klar REK på den helt enkelt!

Månadens lösenrapport skrivs lördag morgon ifrån hotellsängen, när frun fortfarande ligger och sussar gott bredvid mig. Dagen och kvällen kommer att spenderas med vänner på Liseberg. Det ska bli mycket trevligt, bara hoppas att vi slipper nederbörd från ovan och att vi inte blir allt för skrämda av deras Halloween tema.

Börsen gick som tåget de sista 4 dagarna av lösen veckan och jag blev löst på ett par av mina Covered calls, nämligen Boliden, ABB och Ericsson. Tidigare under lösenmånaden blev jag också löst på Astra under en veckooption. Hade också ställt ett par PUTS i Kindred som jag också blev löst på efter deras ras sista tiden. Summan av kardemumman blev att optionsportföljen nu är helt skuldfri. 

Börsen brukar benämnas som en vintersport och om historien upprepar sig har vi nog några goda månader framför oss. Börjar själv bli mer positiv till börsen än vad jag varit tidigare. Det känns som att korrektionen vi upplevt de senaste veckorna var nödvändig för att vi ska kunna ta börsindex mot nya höjder. 

Annars har jag haft en väldigt fin lösenmånad, där jag lyckades komma över mitt månadssnitt med ett par tusen och därmed lyckades jag höja mitt månadssnitt till över 25.000kr. Kapitalet som nyttjats under lösenmånaden landade på ca 750.000kr för optionsportföljen.

Det totala kassaflödet för månaden landade på 27.758kr, uppdelat enligt följande intäktsströmmar:

Utdelningar: 1.573kr
Optionspremier: 23.745kr
Kursvinster vid lösen: 2.440kr

Årets kassaflöde vid lösen varje månad:

januari: 23.800kr
februari: 43.135kr
mars: 34.478kr
april: 30.326kr
maj: 39.269kr
juni: 8.330kr
juli: 13.801kr
augusti: 12.432kr
september: 18.532kr
oktober: 27.758kr

Månadssnitt: 25.186kr

Ha d gött, HAJ
/Glenn


5 kommentarer:

  1. Blev också löst på min CC på Boliden, strike 300. Var nära att köpa tillbaka den... Vad hade du för strike?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Halloj Biggus,

      Hade strike price 310 på mina 4 kontrakt. Dock var mitt GAV också 310, så tyvärr ingen kursvinst för mig efter denna galna rusning som blev :) Men dock lite premier insamlade.

      Boliden är extra kul att optionstrada eftersom den kan göras veckovis. Så det blir till att ställa lite PUTS på måndag i Boliden.
      Ha d gott
      /Glenn

      Radera
  2. Ja, är lite sugen också. Lite oväntat att den skulle dra som den gjorde. Sitter även i Lundin Energy och var tvungen att köpa tillbaka i panik runt 300 när jag insåg att oljan skulle dra.

    Volatiliteten är besvärlig när man bara vill att allt ska förfalla OTM.

    SvaraRadera
  3. Hej! Vilket guldkorn till blogg för en ny optionssäljare! Vad gör du med premierna du får in? Köper du aktier direkt för dom eller säljer du puts och använder kapitalet som säkerhet?:)
    Mvh William

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tjenare William,

      Kul att du hittat hit till bloggen och framförallt att du hittat fram till optionernas fantastiska värld.

      Vad premierna används till är lite beroende på vilken marknadstro, som jag har för tillfälligt. Är jag bull kan jag mycket väl köpa nya aktier för dem direkt där tillfälle ges och har jag en mer negativ börstro, så tenderar jag att ställa puts och låta kassan växa.

      Lycka till med dina optioner, det är en helt fantastisk värld som går många investerare om intet.

      Ha d Gött, HAJ
      /Glenn

      Radera