fredag 29 oktober 2021

Update Oktober! Wow vilken månad...

Vad är det som egentligen pågår? Portföljen spöar upp OMXSPI med ett par procent och Blåvitt har börjat vinna fotbollsmatcher igen. Det är inte utan att man frågar sig, om vad som försegår. 

Blåvitt gjorde sin enskilt bästa match igår mot Djurgården som dessutom aspirerar på guldet. Det var en ren fröjd att se Kamraternas närkampsspel och kreativitet i en härlig symbios matchen igenonom. Gurra gjorde sin klart bästa insatts sen comebacken i Blåvitt och som han spelade. Han gjorde nog inte ett enda misstag under 90min. Det var precis så här man mindes vår Gurra sedan förra sejouren i Blåvitt. Kanske har dom fått ordning på grejorna till slut och vi kan se fram emot allsvenskt spel även 2022. 

Portföljen har också tagit ett rejält glädjeskutt under oktober månad. Inte bara för att jag denna månad kunde chippa in en ordentlig slant i nysparandet, utan också för själva portföljutvecklingen som ökade med hela +10,06%. Detta att jämföra med OMXSPI som endast mäktade med en ökning på +5,51%. Det innebär nu att Glenn kopplat ett ordentligt grepp inför avslutningen i indextävlingen med endast två månader kvar av året. 

EVO aktien är verkligen ett fenomen, där det ibland kan vara riktigt svårt att hänga med i svängarna. Inför rapporten steg aktien med 10-15% och klättrade över mitt lösenpris på 1.545kr dagen innan själva rapporten. När väl rapporten presenterades på morgonkvisten infriades alla de högt ställda förväntningarna med en riktig pangrapport och dessutom guidade man även för en bra start på Q4:an. Men vad hjälpte det? När marknaden ville annorlunda och skickade ner aktien hela -8% under rapportdagen. Det är sannerligen inte lätt alla gånger att vara investerare. 

Det blev med andra ord en ganska snabb studs tillbaka för börsen efter september debaclet. Jag tror att vi landar börsen någonstans mellan 25-30% upp vid årsslutet, så ett par procent upp från var vi är idag orkar nog börsen med innan vi stänger böckerna, för detta MAGISKA börsår.

Månadens topp 5 raketer:

1. Cloudflare +72,72%
2. Affirm Holding +43,37%
3. Coinbase +41,90%
4. Solaredge +34,50%
5. Plejd +25,40

Indextävling
Glenn VS OMXSPI 10,06% VS  5,51% (5 – 5)
Glenn VS OMXSPI 30,95% VS  26,24% (Årsbasis)

Kassaflödestävling
Utdelning VS Optionspremier 937kr VS 19.235kr (0 – 10)
Utdelning VS Optionspremier 20.488kr VS 153.033kr (Årsbasis)

Kolla in portföljen samt mitt nya uppdaterade utdelningsschema.

Ale Blåvitt Ale, spring och gör ett mål, kämpa för våra färger, KRIGA FÖR IFK...
/Glenn

9 kommentarer:

  1. Hej! Kul med uppdatering!
    Har du alla dina aktietillgångar hos degiro eller är det endast till för de du säljer optioner på? Vad tror du om att börja toppa tårna i optionsrätten med investor som säljoption? Mvh William

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hallå William,

      Jag har följande portföljer:
      - Optionsportföljen ligger hos Degiro
      - Långportföljen hos Nordnet
      - Barnspar hos Avanza

      Skulle säga att Investor är en bra aktie att börja optionstrejda med, då den inte är så volatil som exempelvis EVO. Så det är bara att köra på.

      Tycker det funkar väldigt bra att dela upp långportfölj och optionsportfölj på olika nätbanker. Speciellt då Degiro är mycket billigare i courtage för utställda optionskontrakt och dessutom handlar man aktier courtagefritt tills porföljen överstiger 1 miljon kronor.

      Så det är bara att köra igång.
      Ha d gott
      /Glenn

      Radera
  2. Doppa tårna*
    Optionsvärlden* // William

    SvaraRadera
  3. Mycket intressant! Vilka premier du drar in! Har öppnat konto på Degiro i dagarna och är snart redo för min första optionsaffär. Säg att det blir en Covered Call med något OMXS30-bolag.

    Hur fungerar det rent praktiskt när en sådan går till lösen? För jag antar att det inte är direktkopplat till aktieinnehavet eftersom man kan köpa naket också.
    När den bara förfaller för att kursen inte nått upp till lösenpris försvinner optionen bara, du behåller aktierna och ställer ut ny covered call.

    Läste om Degiro att man inte ska aktien över X-dagen pga källskatteproblematik där. Men med gratis aktiecourtage och billigt optionscourtage verkar du ha rätt i att Degiro är bäst för detta. Jag gör som du och behåller långa portföljen på Nordnet.

    PS Är några avsnitt in i Optionspodden på din inrådan...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tjenare Smålänningen,

      Vad kul att du kommit igång med optioner. Verkligen kul att höra att man lyckats inspirera någon i alla fall :)

      Beträffande lösen, så sköts allt detta automatiskt så länge som du endast sålt Calls eller Puts. Har du ställt ut naket och inte har några aktier att lösa in från din depå, så antar jag att det sker någon form av avräkning. Det vill säga att du får köpa aktierna till stängningskursen på lösendagen för att sedan avyttra dem mot ditt satta lösenpris. Men har faktiskt aldrig råkat ut för detta då jag inte ställer ut något naket (To risky).

      Nu ställer jag alltid ut optioner, men om man köper optioner så måste man meddela DeGiro om att man vill lösa in sin köpta option som är "in the money" annars kommer den förfalla som värdelös. Men inget du behöver bekymra dig om om du endast ställer ut optioner, då sköts allt automatiskt.

      Kom ihåg att 1 optionskontrakt = 100 aktier så du har full täckning om du skulle bli löst.

      Och helt korrekt uppfattat, om din option förfaller värdelös försvinner den bara från din depå och du kan ställa ut en ny till nästa lösendatum.

      Lycka till med dina optionsaffärer!
      /Glenn

      Radera
    2. Förlåt utdelningssmålänningnen, skulle ta bort en kommentar men råkade tyvärr ta bort din. MEN hade turen att inte uppdaterat min browser så jag klistrar in din kommentar här :)

      Hej och tack, ja, det är mycket spännande.

      Egentligen är det nästa år jag ska börja när jag sannolikt börjar jobba deltid (deltids-FIRE!) och får tid över, men det tar tid att läsa på och få saker på plats.

      Japp, Optionspoddarna säger hela tiden att 1 kontrakt = 100 aktier! Det blir dyrt med Covered Call på AZN men finns ju flera OMXS30-aktier på 100-200 kr som går att börja med.

      Bloggposten "Min första optionsaffär" hoppas jag kunna skriva kanske i januari efter lösendagen. December blir nog tight.

      Just vad som sker praktiskt hos mäklaren (automatiskt och egen insats) vid de olika utfallen tycker jaq är lite luddigt, men det klarnar väl när jag kommer dit.

      Tycker du en Covered Call i en aktie som jag tror ligger still eller svagt går upp kan vara en bra första affär?

      Radera
    3. I en perfekt värld ska man hitta en aktie som går svagt uppåt, men inte går över ditt lösenpris. Då kan du fortsätta att ställa ut optioner med högre lösenpris längs vägen. Men så funkar tyvärr inte världen alltid :)

      Du kan för skojs skull prova med Swedish Match. Den har fått lite stryk på sistone. Köp 100st runt 66-67kr och sälj en call(70kr) med lösen den 17 december. För detta bör du kunna få få en premie runt 50kr. Inga stora pengar i sammanhanget, men bra att börja med en liten slant som får agera läropengar.

      Skulle det gå till lösen har du dessutom en kursvinst på 300-350kr att kvittera ut.

      Bara att börja doppa tårna :)
      /Glenn

      Radera
    4. Haha, jag hann se spamsvaret som du ämnade ta bort.

      Swedish Match har jag i långportföljen och kan absolut köpa 100
      till. Tack för tipset, det ligger i linje med vad jag tänkt.

      Har inte fått igång Degirokontot helt ännu. Antar du fick konvertera kontot till ISK också? Där är jag nu.
      Har ändrat från Basic- till Active-konto. Fattar inte skillnaden mellan Active och Trader men börjar med lägsta nivån som har optioner. Snart igång.

      2022 blir målet att doppa tårna samt undvika bli biten av en gädda. För att växla upp 2023 om det känns bra. Tror jag läste det hände dig en tid tillbaka när jag cruisade genom dina inlägg.

      Radera
    5. Ja, jag vet det tog några dagar för dem att konvertera portföljen till en ISK. Kommer inte heller ihåg skillnaderna mellan de två kontotyperna. Kör själv Trader nu. Har för mig att du måste ha Trader för att kunna belåna portföljen.

      Men det är nog smart av dig att köra igång i lugn skala innan du växlar upp :)

      Ha d gott
      /Glenn

      Radera