fredag 17 december 2021

Lösen 17 december, Årssummering för optionsportföljen.

Årets sista lösendag är nu till enda och det är därmed hög tid att summera årets kassaflöden. Optionsåret har i det stora hela varit en riktig framgångssaga och jag är mer än nöjd med de kassaflöden som jag lyckats generera under årets alla månader. Trodde inte i mina vildaste fantasier att jag skulle kunna uppnå ett genomsnittligt kassaflöde per månad på över 20.000kr. Det är faktiskt helt "INSANE". 

Jag hade några riktigt magiska månader i början på året då jag i kombination med hög belåning av optionsportföljen samt några lyckade "Swing Trades" inkasserade väldigt fina kontantströmmar. Det är nog tyvärr bara att inse att det kommer att bli väldigt svårt att återupprepa 2021 års kassaflöden inför 2022. Givetvis kommer jag att göra ett ordentligt försök att slå årets intäktsströmmar, men det kan bli riktigt tufft då EVO förmodligen kommer att ligga som en våt filt över optionsportföljen i några månader framöver. 

Hur tänker jag då ta mig an fallet EVO?
Idag tog jag min första Covered Call position i EVO med lösen den 21 jan 2022. Jag ställde ut ett optionskontrakt(100st aktier) med lösenpris 1.260kr och för det fick jag in 1.995kr i premier. Strategin framöver blir alltså att försöka mjölka ut lite premier på lägre nivåer än mitt GAV tills dess att aktien har återhämtat sig fullt ut, vilket jag faktiskt tror att den kommer göra till slut. Skulle det visa sig att det blir ordentlig fart uppåt i EVO aktien får jag köpa tillbaka min Call och ställa ut en ny call med ett högre lösen pris. Det kommer i alla fall att bli spännande att se framöver om jag lyckas ta mig ur denna rävsax med hedern i behåll. 

Det återstår även ett par börsdagar av året 2021 och min förhoppning om att uppnå 180.000kr i totalt insamlade premier för helåret ligger inom räckhåll. Behöver endast samla in 4.200kr under resterande börsdagar för att uppnå den milstolpen. 

Blev löst på mina Covered Calls i Boliden samt Ericsson vilket inbringade 1.250kr i kursvinster för dessa två kontrakt. Har för närvarande inte så många positioner i min optionsportfölj då EVO står för majoriteten av mitt kapital i portföljen. Utöver EVO har jag just nu endast 600st Swedish Match, 800st Kindred och 100st Swedbank. Dessa får dock sällskap på måndag av 100st Kinnevik(305) och 100st Securitas(122,5), då mina ställda Puts där också gick till lösen.  

Månaden har väl varit helt okej, även om jag hamnade långt under mitt månadssnitt. Det känns ändå ganska sjukt att man känner sig smått missnöjd när jag inte ens kommer upp till över 20.000kr. Vem hade trott det för några år sedan? 

Det totala kassaflödet för månaden landade på 13.100kr, uppdelat enligt följande intäktsströmmar:

Utdelningar: 895kr
Optionspremier: 10.955kr
Kursvinster vid lösen: 1.250kr

Årets kassaflöde vid lösen varje månad:

januari: 23.800kr
februari: 43.135kr
mars: 34.478kr
april: 30.326kr
maj: 39.269kr
juni: 8.330kr
juli: 13.801kr
augusti: 12.432kr
september: 18.532kr
oktober: 27.758kr
november: 20.931kr
december: 13.100kr

2021 års månadssnitt: 23.824kr

God Jul och Gott nytt år!!
/Glenn 

 

4 kommentarer:

  1. Inspirerande totalsiffror! Tråkigt med EVO dock.

    Blev/kommer bli löst på mina Covered Calls i ABB och Investor men ännu syns ingen aktivitet på kontot. Vet du skrivit att det sker automatiskt, men det känns lite konstigt. Haha! precis nu kl 09:26 på lördagen försvann aktierna från kontot.

    Blir inte löst på mina Swedish Match eller HM och kommer ställa ut nya CC på dem. Kanske snitta ner mig där också.

    Ska försöka mig på ett blogginlägg liknande detta om min första optionsmånad.

    God Jul och Gott nytt år!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Haha... ja optionskontrakten brukar verkställas någon gång under lördagen efter lösenfredagen. Men ibland har det dock hänt att även om man rent tekniskt blivit löst på fredagen, så har man ändå fått behålla sina aktier. Har kanske hänt mig 2-3 gånger. Antar att det är någon som valt att inte utnyttja sin rättighet att lösa optionen.

      God Jul till dig med och ser fram emot ditt första optionsinlägg :)
      /Glenn

      Radera
    2. Om du är 1% från lösenpriset så automatlöser man inte, utan lösen måste påkallas. Då beror det på innehavaren vad som händer. Typiskt, är det en market-maker så blir du löst utan undantag.
      Dock har jag för mig du handlar DeGiro och om jag minns det rätt så handlar de inte på normalt sätt i marknaden - det var lite snack om det där när de lanserade - utan du har ett OTC kontrakt mot DeGiro och inte en standardiserad option mot Nasdaq, så det är möjligt att det blir lite annorlunda där.

      Radera
    3. Jo det stämmer att jag kör min optionshandel via DeGiro och det stämmer att handeln där verkar fungerar lite annorlunda. Bland annat måste man meddela DeGiro om man vill utnyttja sin rättighet att lösa in sin köpta call eller put, så tänker att det därför kan hända ibland, att man inte blir löst på sin covered call. Är såklart bara till ens fördel, så det är ju synd att klaga. Tyvärr händer det alldeles för sällan.
      /Glenn

      Radera