tisdag 30 november 2021

Update November! När girigheten slår till...

Om jag hade nästintill hybris efter förra månadsavslutningen med +10%, så är den nu så gott som bortblåst efter novembers katastrofavslut. Skulle till och med vilja hävda att detta är min värsta månad som jag upplevt under min investeringskarriär. Inte ens coronanedgången eller konkursen i Renonordens kan mäta sig med detta praktfiasko. Synd att man dribblar bort ett annars fantastiskt börsår i årets elfte timme.

Anledningen till att luften tillfälligt gått ur mig är att jag hade tänkt snitta ner mig i EVO, eftersom jag hade lite cash över på optionskontot. Så när EVO för några dagar sedan var ner -4% slog jag till på 1.385kr, för att sänka mitt GAV till under 1.500kr. Det jag inte visste då var att EVO aktien fullständigt skulle kollapsa och fortsätta ner ytterligare -35%. 

Så nu sitter jag fullsmetad med 400st EVO aktier i optionsportföljen och ligger toksnett. Det verkligt trista i kråksången är: Dels att EVO nu har alldeles för stor vikt i optionsportföljen samt att det kommer påverka de inkommande premierna negativt de nästkommande månaderna.

Anledningen till EVO´s ras är att en konkurrent till EVO anmält dem, för att deras produkter varit åtkomliga på marknader som är sanktionerade av USA. Vad jag inte begriper däremot är hur det kan vara EVO´s fulla ansvar att hindra spelare från sanktionerade länder. I min värld borde det väl ändå vara speloperatörens ansvar och inte leverantören. Med denna logik borde även företag som Microsoft, Apple och internetleverantörer kunnas hålla ansvariga för otillbörligt spel i sanktionerade länder. 

För att inte gräva ner mig fullständigt har jag fått vidga mitt perspektiv och zooma ut lite. Jag kommer troligtvis att avkasta 15-20% för året, vilket är toppenbra och är det någon aktie som man ska ligga snett i så är det nog EVO. Deras business verkar tuffa på bra och växa i samma takt som tidigare, vilket borgar för en fin Q4:a. 

Det allra tristaste i kråksången var att jag bestämde mig för att om EVO aktien gick upp 10kr intradag, så skulle jag sälja mina 100aktier med 1.000kr vinst. Och nära var det. Kort efter mitt inköp på1.385kr gick aktien upp till 1.395kr och när jag skulle lägga in min säljorder blev jag som så många gånger för lite girig och la säljordern på 1.400kr istället för 1.395kr som var min ursprungliga plan. Aktien nådde aldrig upp till 1.400kr utan har sedan dess rasat > 35%. Hade man bara följt sin ursprungsplan och sålt vid 1.395kr hade detta blodbad varit något mer hanterbart. Om jag hade haft mer cash på kontot, så hade jag definitivt inte tvekat på att köpa mer här runt 950kr. Tror på sikt det kan vara en bra affär att kliva in här under 1.000kr.(Ingen rekommendation, gör Er egen analys osv) Som grädde på moset känns marknaden ganska skakig just nu i och med förnyad virusoro, så jag antar att julnisserallyt i december är inställt i år.

Nä, nu stänger vi denna skitmånad och ser till att avsluta året så bra det bara går. Efter regn kommer som bekant solsken. Återstår dock bara att se om solen kommer redan i december eller om jag får vänta till att vårsolen kommer. 

Allt har dock inte vart piss denna månad:

Månadens topp 5:

1. Roblox +51,36%
2. Nvidia +25,64%
3. Embracer +22,28%
4. SBB +14,31%
5. Tomra +14,12

Indextävling

Glenn VS OMXSPI -12,10% VS  2,13% (5 – 6)
Glenn VS OMXSPI 18,85% VS  28,37% (Årsbasis)

Kassaflödestävling
Utdelning VS Optionspremier 1.694kr VS 16.125kr (0 – 11)
Utdelning VS Optionspremier 22.181kr VS 170.338kr (Årsbasis)

Kolla in portföljen samt mitt nya uppdaterade utdelningsschema.

Lärdom, låt inga innehav ta för stor vikt i portföljen.(Visste i och för sig detta redan innan, men nu har man upplevt det i praktiken också)
/Glenn

4 kommentarer:

  1. Riktig tråkig nedgång i Evo och om jag inte stått utanför marknaden pga husköp så hade jag velat gå in i evo på dessa nivåer utan tvekan!

    Premierna rullar in som vanligt ser jag så det behöver inte bara vara negativt! Cashflow is king!

    Ha det gott!
    Mvh William

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tjenare William,

      Ja, det som stör mig mest är att, om jag bara väntat 3 dagar så hade jag kunnat göra mitt inköp nu på 950kr istället för 1385kr. Det är mest det som stör mig, samt att jag inte klev ur som jag tänkt från början på 1395. Små marginaler ibland på börsen :)

      Blir i och med detta lite svårare att få in fina premier nu framöver. Men får väl se om jag kan hitta någon strategi framåt med EVO aktierna. Förhoppningsvis kan EVO studsa tillbaka lite under december.

      Ha d gott
      /Glenn

      Radera
    2. Får hålla tummarna! Men som vi vet så ska man inte sälja puts om man inte är villig att hålla aktierna om det går emot en! Det är bara hålla om inget annat förändras i bolaget, det går inte att gå ut i tid för att få lite credit samt ligga över inköpspris?

      Radera
    3. Nä, kommer inte att sälja med förlust här. Tycker reaktionen i aktien är överdriven. Blir extra spännande att se Q4:an i början på nästa år.

      Hade en liknande situation med Swedbank när de anklagades för penningtvätt. Dock inte lika stor position som den här, men den jobbade sakta men säkert fram till en plusaffär. Tog dock sin lilla tid och det räknar jag med att det också kommer at ta i EVO innan jag är på rätt köl i positionen.

      Radera