torsdag 14 april 2022

Lösen 13 April, Calling from Vildmarkshotellet!

Trots att det fortfarande är ganska kallt om dagarna, så börjar man ändå se ljuset i tunneln nu när vi får längre dagar och förhoppningsvis lite varmare väder. Våren kunde nästan inte börjat bättre för Glenn bortsett från börsen då:

- Blåvitt har tagit 6 poäng av 6 möjliga
- Min "frozen shoulder" har börjat tina upp och smärtan är så gott som borta
- Poolrenovering blir förhoppningsvis klar innan poolsäsongen drar igång den 1 maj
- Solcellerna har börjat producera över 100kwh per dag
- Padel comebacken är avklarad
- Utdelningssäsongen har dragit igång på allvar

Och just i skrivandets stund har familjen tagit en välbehövlig avstickare till Kolmården och Vildmarkshotellet, för lite familjemys under Påskenhelgen.

Gällande Blåvitts spel, så är det absolut inte tal om någon champagnefotboll, men det ser ändå ganska spännande ut och jag tror vi kan bli ett svårslaget lag i år. Sen har vi såklart Marcus Berg som är en riktigt klasspelare och som verkligen har förmågan att kunna avgöra "tighta" matcher. Vi får se hur långt Stahres energifotboll tar oss i år. Förhoppningsvis skall vi inte behöva kriga om något nytt kontrakt med fem omgångar kvar av Allsvenskan 2022.

Lösenmånaden som för ovanlighetens skull avslutades mitt i veckan på grund av kommande påskfirande slutade äntligen med ett inkommande kassaflöde på över 20.000kr vilket var ett bra tag sedan sist det hände. Blev löst på 4st Kindred PUTS, vilket gör att jag blir än mer insmetad i betting sektorn. 

Har mer och mer börjat att försöka rulla mina positioner när det ser ut som att jag skall bli löst, vilket fungerat riktigt fint än så länge. Dock lät jag Kindred gå till lösen, då det snart är dags för utdelning och lite extra "cash" in på kontot. 

Det totala kassaflödet för månaden landade på 20.371kr, uppdelat enligt följande intäktsströmmar:

Utdelningar: 4.961kr
Optionspremier: 15.410kr

Årets kassaflöde vid lösen varje månad:

januari: 12.727kr
februari: 5.848kr
mars: 13.289kr
april: 20.371kr
maj: 
juni: 
juli: 
augusti: 
september: 
oktober: 
november: 
december: 

2022 års månadssnitt: 13.058,75kr 

8 kommentarer:

  1. Ursäkta en nybörjarfrågor.
    Du säger att du "försöker rulla positioner".
    Innebär det att du t.ex köper tillbaka en säljoption och utfärdar en ny med samma strike men senare datum?

    Du skriver att du lät kindred gå till lösen,
    Misstänker att det var utfärdade säljoptioner som gav dig kindredaktier?
    Brukar du lösa in optioner som du ligger fel i/ligger back på?
    /Björn

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tjenare Björn,

      Ja, det är riktigt. Rullning innebär att man köper tillbaka sina utställda köp eller säljoption och utfärdar en nya vid ett senare lösendatum. Försöker dock alltid att sänka mitt strike price för säljoptioner respektive höja mitt strike price för köpoptioner om det går.

      Japp, mina Kindred var utställda säljoptioner som jag lät gå till lösen i och med att det snart är dax för utdelning i Kindred.

      Tidigare har jag inte varit så aktiv och rullat positioner, men har på senare tid börjat göra det allt mer då mina positioner närmat sig strike priset.

      Ha d gott
      /Glenn

      Radera
    2. Ang. köpa tillbaka när det närmar sig strikepriset. Köper du inte tillbaka för mer SEK än vad du fick när du sålda, dvs du realiserar en förlust (säkert inte så stor men ändå)??
      Är alternativet att låta dom gå till lösen och sen utfärda sälj och köp optioner runt det nya aktieinnehavet?

      Jag började för 3 månader sedan efter jag läst din blogg här.
      Lär mig mer och mer, ser många fördelar jämfört med utdelningsinvestering som varit min tidigare fokus

      Radera
    3. Hejsan Björn,

      Jo, när jag köper tillbaks min utställda option nära strikepriset, så blir det initialt en förlustaffär. Men detta kompenseras direkt då jag ställer ut en ny option månaden efter med förhoppningsvis en premie som täcker den premie som jag tvingats betala när jag köpte tillbaka min utställda option.

      Kul att höra att jag lyckats inspirera någon därute att börja handla med optioner :)

      Radera
    4. Har börjat lite igen med optioner...

      När du köper tillbaka din utställda option nära lösentid och som då troligen skulle ha lösts så tror jag du tjänar in 1 euro/kontrakt som Degiro kallar "Avgift - Optionsinlösen" vilket nästan täcker courtaget för tillbakaköpet.

      Radera
    5. Jo, så kan man faktiskt också se det. Har inte riktigt reflekterat över det :)

      Radera
  2. Kul och fina månadsresultat. Får se om jag också kan bli inspirerad så småningom och våga ta steget att bredda sin trading.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Just go for it!!! Bara att börja i liten skala och sen öka.

      Ha d gott
      /Glenn

      Radera