fredag 21 oktober 2022

Lösen 21 oktober, Baaaaam nytt rekord!

Oktoberslösens fem veckor är nu över och jag har verkligen överpresterat gällande optionspremierna för månaden. Det blev ett nytt rekord för Glenn gällande kassaflöde för en enskild månad. Hela 47.053kr inkasserades och det tidigare rekordet på 43.135kr från februari 2021 är nu ett minne blott. Det är precis på den här nivån jag föreställer mig att ligga när jag säger "Good Bye" till arbetslivet. Såklart var det nya rekordet värt att fira och i skrivandets stund marinerar just nu fyra stycken Peroni´s i kroppen.

Trots att Blåvitt blandar och ger, så känns det ändå som att livet leker för närvarande. Kroppen känns fantastisk och premierna rullar in. Frågan man kan ställa sig är: 

Hur är det möjligt att dra in över 40.000kr i premier under en enskild månad med mindre än en miljon i totalt kapital. 

Ja, svaret är nog att jag har kunnat ta en hel del risk, då jag haft lite kassa vid sidan av, vilket gjort att jag kunnat bomba på med en hel del PUTS samt att jag hittat en väldigt bra nivå på mina PUTS och CALLS gällande OMX30 indexet. Jag har oftast ett litet delmål att varje börsdag som kommer skall jag minst dra in en utdelning eller en premie. Just för att få känslan av att det rullar in "cash" varje börsdag, även om börsen är sur. 

Sen bara älskar man premierna, då de motsatt från utdelningar är rena pengar rakt in på kontot utan att de påverkar börskursen överhuvudtaget, så som exempelvis utdelningarna gör.  En utdelning är egentligen att jämföra med att stå vid bankomaten och ta ut 100kr och sen se saldot minska på kontot med uttaget belopp. 

Hela 110 optionsaffärer har genomförts under månaden och av alla dessa kontrakt så blev jag endast löst på följande:

2st Tele2 PUT kontrakt 105kr samt 1st Tele2 PUT kontrakt 87,50kr, vilket innebär att 300st nya Tele 2 aktier kommer att infinna sig i portföljen måndag morgon. Det känns helt okej att ta in dessa i portföljen då Tele2 aktien just nu printar på årslägsta kurser. 

1st Axrfood PUT kontrakt 275kr, även om värderingen fortfarande är ganska hög i aktien, så kom jag ändå in i aktien under toppnivåerna runt 330kr för någon månad sedan. Overall känns Axfood som en stabil pjäs att luta sig mot i dessa tider då de enkelt kan överföra de ökade inflationskostnaderna på sina kunder. 

1st Boliden PUT kontrakt 330kr, här behövde jag verkligen snitta ner mig från min förra lösta PUT i Boliden som låg på 412kr, samt att jag dessutom köpt en del extra i Boliden under månaden, vilket nu resulterat i ett GAV på runt 345kr. 

Förutom vinsten med att premierna kommer rakt in på kontot, så finns det även en fördel med att ha möjligheten att rulla sina positioner som går emot till framtiden i hopp om att marknaden vänder. Jag skulle vilja påstå att optionstrading är en form av sannolikhetstrading där man tar olika bets om vart kursen i ens innehav skall ta vägen, med premier som motprestation. Den inbyggda säkerheten med att man alltid kan rulla sina positioner för framtiden ger en extra riskkontroll för portföljen. Jag skulle vilja sammanfatta de två enskilt största fördelarna med optionshandel kontra vanlig "Buy and hold" strategi enligt följande:

  1. Inkommande premier som är frikopplade från aktiekursen
  2. Möjligheten att rulla sina optionspositioner till framtiden, för riskkontroll

Det totala kassaflödet för hela månaden inklusive utdelningar landade på 47.053kr, uppdelat enligt följande intäktsströmmar:

Utdelningar: 973kr
Optionspremier: 46.080kr

Årets kassaflöde vid lösen varje månad:

januari: 12.727kr
februari: 5.848kr
mars: 13.289kr
april: 20.371kr
maj: 16.808kr
juni: -9.527kr
juli: 20.642kr
augusti: 23.698kr
september: 19.561kr
oktober: 47.053kr
november: 
december: 

2022 års månadssnitt: 17.047kr 

Morsning korsning, vi ses nästa lösen!
/Glenn

4 kommentarer:

  1. Imponerande premier Glenn! Hur skulle du säga att likviditeten är om man ska ställa Cc på de klassiska bolagen på omx? Tar det långt tid att få avslut?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tjenare,

      Ja, market makers ser till att där alltid är priser tillgängliga för samtliga OMX aktier. Sen är frågan vart du vill lägga dig i spreaden mellan köp och säljpriset. Men vill man få ett avslut så kan du få det omgående om du lägger ditt säljpris där köppriset ligger, så det är inga problem.
      Ha d gott
      /Glenn

      Radera
  2. Det är jäkligt kul när pengarna rullar in. Men skulle börsen rasa kraftigt ligger du pyrt till. Det är lätt hänt att se dollartecken i ögonen. Ta ned risken genom att även köpa några säljoptioner billigt en bra bit under där du har sålt optioner. Det är guld värt för säkerhetskravet när det blir oroliga tider.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Halloj Strindberg,

      Och tack för din kommentar.

      Jo, det är verkligen lätt att bli fartblind och det är jag emellanåt till viss del. Fick ju en ordentlig smäll under covid-krashen. Men kommer till årskiftet köpa lite PUTS för OMX30 index som lite skydd vid nedgångar.

      Åkt på en ganska bra smäll här nu i uppstället som kom i torsdags eftermiddag och det kommer jag skriva lite om i mitt nästa lösen inlägg. Men det känns ändå bättre att "faila" på uppsidan än på ett ordentligt nedställ. :)
      /Glenn

      Radera