lördag 1 oktober 2022

Update September! Jag är så JÄVLA GLAD...

Trots att höstregnet vräker ner och börsen skakar, så mår jag just nu oförskämt bra. Tror baske mig att jag inte har mått så här bra fysiskt och psykiskt som jag gör just nu. Alla mina krämpor som jag slitit med det senaste två åren är som bortblåsta. För ett år sedan trodde jag inte att jag någonsin skulle kunna få uppleva att vakna pigg och utvilad utan några känningar i kroppen. När man är fullt frisk tar man ofta sin hälsa för givet, men det är först när man varit nere på botten och vänt som man verkligen uppskattar livet. Den största bidragande orsaken till att jag nu mår så bra, kan nog tillskrivas att jag från den 1 januari 2022 nu börjar varje morgon med en 3km lång power walk. Morgonpromenaden har verkligen gjort underverk för mig. Tidigare hade jag ingen energi och var alldeles för stillasittande. I och med att jag jobbar hemifrån var den enda motionen jag tidigare fick en 100m promenad upp till sonens dagis. Inte konstigt att kroppen till slut sa till. Så känner Ni er hängiga och har ont i kroppen, kan jag varmt rekommendera att starta morgonen med 40min power walk. I alla fall om Ni som mig passerat 40år för ett bra tag sedan. Ni ungdomar förstår nog inte ett skit om vad jag pratar om men Ni kommer nog att bli varse det för eller senare.

Sen skadar det kanske inte att jag också lyckades få till en fantastiskt börsmånad och stängde portföljen på +4,83% när OMXSPI stängde på bleka -5,49%. Jag har mycket att tacka mitt enskilt största bolag EVO, som rusade de sista dagarna på månaden, då VD Carlesund gjorde insynsköp för hela 100 miljoner kronor den sista dagen innan deras tysta period. Det är ju inte utan att förväntningarna på Q3 rapporten nu skruvas upp i och med Carlesunds storköp. Det vore verkligen önskvärt för portföljen om EVO kunde få lite luft under vingarna igen. Men det kanske största bidraget till den positiva utvecklingen är alla de premier som jag lyckats dra in under september månad. Jag börjar verkligen hitta rätt i min nya strategi med att endast fokusera på optionspremier. 2023 kommer att bli ett väldigt intressant år då jag kör igång i full skala.

En annan glädjande nyhet för Glenn är att poolrenoveringen nu blev klar under september månad. Det tog nästan 1,5 år med diverse problem och bortförklaringar från poolfirman, något som vid beställningen endast skulle ta 6 veckor att fixa. I och med att detta projekt till slut gick i mål, så släpptes också en tung sten från Glenns axlar. Poolprojektet har inneburit många sömnlösa nätter, men det bästa är nu att jag aldrig mer behöver sätta min fot där igen. När poolen var klar behövde Glenn fixa till ett nytt trädäck runt poolen och det arbetet avslutades i veckan och blev riktigt bra till slut efter mycket Tetrisande. Så nu är poolen i alla fall redo för sommaren 2023. Tyvärr blev det inte något bad för oss i år men den som väntar på något gott...

Månadens topp 5 är inte mycket att hurra för denna månaden heller, men tur att mitt enskilt största bolag i alla fall presterade på plus.

Månadens topp 5:

1. Swedbank +8,06%
2. Evolution +3,12%
3. Boliden -0,21%
4. ABB -2,20%
5. Gullberg & Jansson -3,80%

Indextävling

Glenn VS OMXSPI +4,83% VS  -5,49% (4 – 5)
Glenn VS OMXSPI -29,07% VS  -32,31% (Årsbasis)

Kassaflödestävling
Utdelning VS Optionspremier 308kr VS 35.550kr (2 – 7)
Utdelning VS Optionspremier 18.917kr VS 118.965kr (Årsbasis)

Kolla in portföljen samt mitt nya uppdaterade utdelningsschema.

Ingenting är viktigare än Er hälsa, sköt om Er!
/Glenn 

6 kommentarer:

  1. Härligt att höra! Kul med lite positivt i dessa tider.

    En fundering. Hur tänker du kring att ställa ut puts i rådande börs? Brände mig rejält på Castellum i augusti och efter det bara sålt calls. Får en känsla av att du är rätt orädd därvidlag...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tjena Biggus,

      Ja, att ställa PUTS är ju lite mer riskfyllt än CALLS. Men jag resonerar som så, att med den nedgång som vi har i ryggen just nu på ca -30%, tycker jag faktiskt att det är mindre riskfyllt att ställa just PUTS just nu. Det känns mycket värre att ställa PUTS efter en uppgång. Med det sagt så brände jag mig också på både Castellum och Balder PUTS när de föll handlöst trots att jag försökte rulla dem.

      Men jag ställer väldigt mycket PUTS just nu. Har tex ställt en PUT (450EUR) i LVMH när den stod i ca 600EUR och för det fick jag in ca 1.100kr i premie. LVMH känns ju ganska stabil och det skall till en riktig härdsmälta för aktien för att den skall tappa mer än 25% på en månad. Och skulle det ändå hända är jag bekväm med att ta in den aktien med 25% rabatt.

      Ha d gott
      /Glenn

      Radera
    2. Problemet med att bara utfärda calls är att det blir jävligt dyrt om det kommer ett bud. I ett sådant läge går det inte att rädda situationen genom att rulla till en annan månad. Även om det inte kommer ett bud är det besvärligare att rulla calls än puts. Om aktien har stigit 10% på kort tid är premierna förhållandevis låga om man har behov av att rulla 10% till nästkommande månad/månader. Premierna för puts ökar kraftigt vid kursfall vilket gör det lättare att rulla, motsvarande ökning av premierna för calls är det inte vid kursuppgång.

      Radera
    3. Tjena Strindberg

      Jo det är klart att vid snabba rörelser upp eller ner kan det ibland vara svårt att rulla sina positioner. Ibland får man går långt fram i tiden för att få till en rullning. Sen är det såklart alltid trist om ett bud kommer in, då får man not bara tugga i sig alternativkostnaden och sälja med förhoppningsvis en liten vinst i alla fall.

      Ha d Gott
      /Glenn

      Radera
  2. Riktigt härlig optionsmånad för dig! Vilket kasssflöde, kan bara drömma om den dagen då jag har samma summor som dig, har själv dragit in drygt 1000kr fördelat på investor/Castellum där jag fastnat med ett gav pp 185 på investor så premierna är inte jättestora just nu. Men det är kul att se när det börjar bli några gratisaktier varje månad i form av premier!

    Mvh William

    SvaraRadera
    Svar
    1. Halloj William,

      Jo det blir fin ränta på ränta med optionspremierna.

      Ja, det har verkligen varit en fantastisk månad och oktober har också börjat riktigt bra.

      Själv sitter jag med ett GAV i Investor på 195kr, så jag har ställt CC på 180 för oktober månad. Gäller bara att hålla koll och rulla den till nästa månad med högre lösenpris om den skulle närma sig 180kr fram till 21okt.

      Mvh
      Glenn

      Radera