söndag 19 februari 2023

Lösen 17 februari, Vabbruari.

Februari månad har verkligen gjort skäl för sitt gamla smeknamn "Vabbruari". Det har varit hög feber, hosta och snor på i princip varenda familjemedlem och våra två minsta har till och med hunnit med två sjukdomsperioder under dessa tre veckor, vilket ändå får anses som ganska remarkabelt. Undertecknad har heller inte gått fri från sjukdom och även om jag nu är fri från febern och snoret så känner jag mig fortfarande energilös. Det har med andra ord varit tre ganska tuffa veckor för Glenn med familj. Detta har även avspeglat sig på portföljen som fått väldigt lite uppmärksamhet och kärlek de sista veckorna. 

Dock har jag hunnit med 57st optionsaffärer varav jag endast blev löst på mina Castellum PUTs 137,50kr. 

Min kassa på ca 15% av portföljen är mer eller mindre fortsatt intakt, men jag vill väldigt gärna snart se dem sättas i arbete. Så inför nästa månad är det bara att bomba på med PUTs, med en förhoppning om att kassan snart skall sysselsättas.

Det totala kassaflödet för hela månaden inklusive utdelningar landade på 16.855kr, uppdelat enligt följande intäktsströmmar:

Utdelningar: 0kr
Optionspremier: 16.855kr
Kursvinster vid lösen: 0kr

Årets kassaflöde vid lösen varje månad: (Inom parentes föregående års resultat)

januari: 15.631kr (12.727kr)
februari: 16.855kr (5.848kr)
mars: (13.289kr)
april: (20.371kr)
maj: (16.808kr)
juni: (-9.527kr)
juli: (20.642kr)
augusti: (23.698kr)
september: (19.561kr)
oktober: (47.053kr)
november: (4.078kr)
december: (18.828kr)

2023 års månadssnitt: 16.243kr (Totalt för helåret 32.486kr)

Ha d gott
/Glenn

7 kommentarer:

  1. Använder du enbart DEGIRO för optionshandel? Har tittat på Avanza och Nordnet, och det verkar som om att om man ställer ut exempelvis 6 optioner eller mer av samma sort som att avgifterna blir billigare.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hejsan Aktiekemisten,

      Jo, jag har flyttat allt mitt sparande till Degiro, men det stämmer som du säger att om du ställer ut mer än 5st optionskontakt för en underliggande aktie så är faktiskt både Avanza och Nordnet billigare.

      Sen är det ju kasst med att man hos Degiro får betala källskatt på utdelningen från svenska innehav, men tycker det vägs upp lite av billigt courtage och tillgång till Europeiska optioner.

      Ha de gött
      /Glenn

      Radera
  2. Hej! Hur gör du för att inte bli löst på kontrakten? Själv handlade jag 6 st kontrakt senaste månaden och blev löst på 4 st. Det åt upp ganska mycket av premien tyvärr

    SvaraRadera
    Svar
    1. Halloj,

      Vad är det för typ av optioner du ställt ut? PUTS eller CALLS?

      Är det på OMX30 index eller underliggande aktier?

      Vilken nätmäklare använder du? Har svårt att förstå vad du menar med att premien försvann. Eller räknar du med själva allternativkostnaden som kan uppstå? Det enda caset jag kan se där premien skulle "försvinna" är om du blir kontantlöst mot OMX30 indexet.

      Om jag inte önskar att bli löst så försöker jag rulla positionen till nästa månad eller eventuellt ännu längre fram i tiden. Dvs jag köper tillbaka mitt optionskontrakt och ställer ut nya optioner längre fram i tiden, med regeln att jag inte skall gå minus i premier på hela rullningen.

      Ha d gott
      Glenn

      Radera
    2. Tack för svar! Jag ber om ursäkt att jag var lite otydlig.
      Jag ställde ut CALLS i Axfood, HM, EQT och Castellum. Blev löst på två av dom vilket innebar att jag fick sälja iväg underliggande aktier. Jag ställde även ut PUTS i Stora Enso där jag också blev löst och fick köpa in underliggande aktier.

      Jag fick ca 6000:- i premier men jag räknade på alternativkostnaden som uppstod och därmed blev "nettovinsten" betydligt lägre. Blev exempelvis sittande med ett gäng Stora Enso som jag låg back på direkt.

      Har ställt ut nya kontrakt med lösen i mars, ska testa att rulla om jag ser att jag riskerar att bli löst!

      Tänkte även på vad sm händer om man ställer ut PUTS i OMX30 och blir löst? Finns inget underliggande som man då äger?

      Tack för bra blogg :)

      Radera
    3. Tjenare,

      Ahhh... då är jag bättre med. Själv räknar jag inte med allternativkostnaden som oftast uppstår vid lösen. Rätt eller fel, att inte göra det kan diskuteras. Om aktien du blivit löst på går upp veckan efter lösen till ditt lösenpris, så kan man argumentera för att allternativkostnaden då skulle vara borta och att din nettovinst är intakt igen. Du har ju faktiskt fått dina 6000kr i premier som du kan konsumera eller investera i nya aktier.

      När det gäller PUTS och CALLS som man ställer mot själva indexet i OMX30 är det en annan femma, då man precis som du säger inte har något underliggande. Därför kan hela ens premie raderas ut vid sk kontantlösen om man hamnat snett och blir kontantlöst. Så det är enligt mig lite mer "risky business" att ställa optioner mot index utan underliggande, speciellt gällande PUTS, då dina innehav förmodligen också fallit. Med utställda CALLS kan man argumentera för att man har ett visst skydd med sina befintliga innehav som förmodligen stigit en del, men denna vinst kan som sagt snabbt raderas ut vid kontantlösen.

      Men testa dig fram med rullningar. Oftast börjar jag rulla när aktiepriset börjar närma sig mitt lösenpris eller faller precis under mitt lösen pris.

      Ha d gott
      /Glenn

      Radera
  3. Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.

    SvaraRadera