tisdag 31 januari 2023

Update Januari! En bra början av 2023...

Vilken start det har varit på börsåret 2023. En ganska oväntad start måste jag säga efter alla missöden under 2022. Glenns portfölj har verkligen rivstartat året med hela +10,76% för januari månad medan OMXSPI bara mäktat med +7,86%. I rejäla tal befinner sig portföljen nu faktiskt på ALL TIME HIGH. December månads portföljvärde från 2022 på 1.297.053kr blev precis omsprungit av januaris portföljvärde 2023, 1.301.854kr. 

Det är såklart glädjande att börja året med ett ATH, men frågan är hur länge denna positiva börs kan hålla i sig. Q4 rapporterna kommer in ganska skakigt och lågkonjunkturen ligger framför våra fötter. Jag vet inte riktigt vad som skall kunna få börsen att fortsätta stiga. Möjligtvis skulle ett stopp på kriget i Ukraina kunna trigga börsen till nya ATH, men det är nog för mycket att hoppas på. För egen del får börsen gärna gå sidleds resten av året. 

Nog för att börsen är framåtblickande, men då har väl nog marknaden ändå prisat in en ganska så kortvarig lågkonjunktur. Än så länge tycker jag mig inte märka av någon lågkonjunktur då restauranger och pubar är mer eller mindre fulltaliga när man tittar in. Även skidresor och sommarens charteresa verkar inte heller vara något problem för gemene man att boka in. Jag antar att vi måste se lite högre arbetslöshet innan vi märker av lågkonjunkturen på allvar. Det verkar helt enkelt som att svenska folket har en del sparat i sina lador, men för eller senare borde vi få någon form av inbromsning av ekonomin som också påverkar medelsvensson. 

Vid riksbankens nästa möte förväntas räntan höjas med 0,5 punkter och för Glenns del som för nuvarande har bundit sitt bolån till 1,24% fram till och med 31 oktober 2023, väntar ett rejält "WAKE UP CALLl" när det är dags att lägga om lånen. Vi snackar alltså en boendekostnad som kommer att öka till mer än det dubbla. Sötebrödsdagarna är helt enkelt över.

Månadens topp 5:

1. Evolution +15,25%
2. ABB +14,33%
3. Castellum +13,11%
4. Swedbank +13,03%
5. Kinnevik +12,12%

Indextävling

Glenn VS OMXSPI +10,76% VS  +7,86% (1 – 0)
Glenn VS OMXSPI +10,76% VS  +7,86% (Årsbasis)

Kassaflödestävling
Utdelning VS Optionspremier 399kr VS 18.675kr (0 – 1)
Utdelning VS Optionspremier 399kr VS 18.675kr (Årsbasis)

Kolla in portföljen samt mitt nya uppdaterade Premier & Utdelningar.

Ha d gott
/Glenn  

Reklam (Affiliatelänkar)

DeGiro
Ta chansen och börja trejda optioner via DeGiro. Just nu får Ni en voucher värd 1.000kr, som kan användas för transaktionskostnader om Ni använder min sponsrade länk: Öppna konto hos DeGiro och börja trejda optioner

För protokollets skull skall jag också nämna att jag får 500kr för varje nyreggat konto som kommer via min sponsrade länk ovan.

Airtrack Nordic
Dottern fick en Airtrack att göra volter på i julklapp och nu har du chansen att få 10% rabatt på ditt inköp om du använder denna länk: 10% rabatt Airtrack Nordic

YouGov
Deltag i marknadsundersökningar och tjäna poäng som kan inlösas mot diverse presentkort. Registrera dig idag via denna länk: Kom igång med marknadsundersökningar och börja tjäna poäng

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar