lördag 25 mars 2023

Den optimala måndagen.

Måndagen efter optionslösen är lite som julafton för Glenn. För det är då som degen skall in och nya bet för månaden  skall göras. Om börsen öppnar upp med röda siffror läggs fokus på att ställa ut PUTS inför nästa lösen och vid grön öppning blir det således fokus på vilka CALLS som skall ställas.

I måndags hade vi nog en optimal måndag efter fredagens lösen. Börsen öppnade surt och föll med dryga -2%, för att under eftermiddagen återhämta sig och stänga dagen på dryga +1%. Nu hade Glenn inte så många CALLS att ställa denna måndag men det blev helt klart en fin start för mina PUTS. 

Det har varit en fantastisk optionsvecka för Glenn och rent generellt, så verkar Börsguden just nu vara på min sida. (Famous last words)

Tänkte därför ta tillfället i akt och rapportera hur min vecka har varit samt att ge lite kommentarer till varje optionskontrakt. 

Till att börja med har jag endast fokus på på Glenns egna OMX lista(De aktier som är listade under fliken Premier & Utdelningar). De aktier i listan som öppnar upp med röda siffror blir föremål för att jag skall ställa ut en PUT mot aktien. Mina CALL bets blir mer naturliga beroende på vilka innehav jag har just för tillfälligt(Då jag aldrig eller väldigt sällan ställer nakna CALLS) och som jag sedan tidigare inte redan har några ställda CALLS för. Helst vill man ligga så pass bra positionerad att man kan ställa sina CALLS över sitt GAV pris, men ibland krävs det tyvärr att man får krypa ner under sitt GAV.(Läs Surdegar).

Min trejdingstrategi baserar sig snarare på sannolikheter än underliggande analyser av Delta, Gamma, Theta & Vega när jag tar mina positioner. Här kommer min fina vecka i print:

Måndag

2st CC Axfood 250kr
med lösen 21apr, Total premie: 160kr.
Kommentar: Blev löst på 2st 235kr kontrakt efter fredagslösen och mitt totala GAV ligger på 248,30kr, så vill helst ställa mina CALLS över detta pris.

6st SP OMX30 1700kr med lösen 19maj, Total premie: 8.005kr.
Kommentar: Ska OMX30 ner till 1700 nivån på 2 månaders sikt? Vet ej "Time will tell", men ser i dagsläget denna trejd som en bra Risk Reward.

1st SP Hermes 1400EUR med lösen 21apr, Total premie: 10.045kr.
Kommentar: Hermes känns som en stabil aktie som blivit en personlig favorit att ställa PUTS mot. Sannolikheten att den skall ner mer än 20% på 1 månads sikt anser jag som låg. 

1st SP LVMH 650EUR med lösen 21apr, Total premie: 3.510kr.
Kommentar: Resonerar på samma vis här som med Hermes aktien. Låg sannolikhet att den backar runt 20% på en månads sikt.
2st CC Castellum 137,50kr med lösen 21apr.Total premie: 120kr.
Kommentar: Blev löst på 2st 120 kontrakt i fredags och mitt GAV här ligger på 136,50kr. 

Tisdag

1st SP Castellum 107,50kr med lösen 21apr. Total premie: 210kr.
Kommentar: Det är för närvarande tufft i fastighetsbranchen och värderingarna är för närvarande väldigt låga.. På dessa nivåer köper jag gärna mer, tror det blir bra på sikt. Men givetvis hög risk i denna sektor just nu.

Onsdag

1st SP Castellum 105kr
med lösen 21apr. Total premie: 270kr.
Kommentar: Samma som ovan.
1st SP Balder 39kr med lösen 21apr. Total premie: 150kr.
Kommentar: Vill sänka mitt GAV.

Torsdag

1st SP Assa Abloy 215kr
med lösen 21apr. Total premie: 110kr.
Kommentar: Stabil aktie som jag letar entry i.
2st SP Boliden 370kr med lösen 31mars. Total premie: 270kr.
Kommentar: Vill gärna komma in här och få lite råvaruexponering i portföljen.
1st SP Swedbank 160kr med lösen 31mars: Total premie: 140kr.
Kommentar: Sitter med 2st CC 170 kontrakt med lösen 16 juni och ett GAV på 169,50kr, så kommer gärna in här och sänker mitt GAV.

Fredag

1st SP ABB 310kr
med lösen 21apr. Total premie: 230kr. 
Kommentar: Har 4st CC kontrakt med lösenpris 330kr den 21apr, så ställer lite på nedsidan för att sänka GAV om kursen faller.
1st SP EVO 1230kr med lösen 31mars. Total premie: 400kr. 
Kommentar: Vill gärna kunna sänka mitt GAV här.
1st SP Alfa Laval 290kr med lösen 21apr. Total premie: 100kr. 
Kommentar: Letar en bra entry i aktien.
1st SP Swedbank 150kr med lösen 31mars. Total premie: 150kr. 
Kommentar: Se Swedbank ovan.
1st SP Industrivärden 235kr med lösen 21apr. Total premie: 130kr. 
Kommentar: Letar en bra entry i aktien.

Det blev totalt 24.000kr i inkasserade premier denna vecka.

En bra vecka helt enkelt.
Ha d gott
Glenn

4 kommentarer:

  1. Skulle du säga att du får mer premier på att ställa ut puts än calls? Eller beror det helt på börsen är upp eller ned?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tjena Kemisten,

      När börsen är turbulent, som den varit nu i och med bank-krisen, så får man som regel bättre betalt för sina PUTS än i en vanlig marknad.

      Just nu får jag mina premier mest från PUTS, då jag har de flesta av mina CALLS utställda längre fram i tiden. Vill ju helst vara fullinvesterad så letar öppningar för att sysselsätta min kassa och då är det fint att bomba på med PUTS.

      Mvh
      Glenn

      Radera
  2. På OMX är det delta 5 som ställer på? Du har i så fall inte funderat på att ställa med delta 5 åt båda hållen?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tjena Penser,

      Jo, jag brukar faktiskt ställa åt båda hållen, så det blir förmodligen en en posse åt andra hållet under nästa vecka :)

      Ha d gott
      /Glenn

      Radera