fredag 17 mars 2023

Lösen 17 mars, Svettigt värre.

Om lösenmånaderna för januari och februari var lugna, så har verkligen mars lösenmånad varit desto händelserikare. Det började för två veckor sedan, då Glenn beslöt sig för att ta in det danska bolaget Maersk i sin GLENN OMX30 lista, för att ställa ut optioner mot. Sagt och gjort så tog jag en position när kursen stod i 17.000DKK. Bettet jag tog var att ställa ut en PUT med lösenpris 15.500DKK och med lösen bara 14 dagar senare. För detta fick jag 725SEK i premier, men redan efter sju börsdagar hade kursen rasat ner till 15.450DKK och det var tillräckligt för att Glenn skulle bli rädd och köpa tillbaka PUTTEN med en förlust på strax över 5.000SEK. Med facit i hand lyckades jag träffa botten när jag köpte tillbaka min PUT, för de nästkommande dagarna steg Maersk och stängde på lösendagen med slutkurs 16.035DKK. Men bara vetskapen om att bli löst på 100st Maersk till ett värde av 2.300.000SEK fick Glenn att darra rejält. Tanken från början var ju att jag definitivt inte ville bli löst på denna PUT och därmed bli överbelånad. För nattsömnens skull var det nog bara bra att jag tog stoppen i tid. Jag funderade på att rulla positionen till april lösen, men i och med att de delar ut 4.000DKK i utdelning i slutet på mars, så valde jag att bita i det sura äpplet och bara köpa tillbaka min PUT. 

Börsen har ju inte direkt varit jätte happy sedan problemen med SVB uppdagades, vilket lett till att jag faktiskt blivit löst på ett par av mina utställda PUTS. Dock har jag inget emot detta alls, då jag äntligen kan sysselsätta min relativt stora kassa. Här är de sälj optioner som jag blev löst på:

2st Axfood PUT 235kr
2st Castellum PUT 120kr
3st Kinnevik PUT 140kr
2st Balder PUT 47kr

Inga katastrofer någon av dem, så det blir gött med lite sänkt GAV och att få ställa lite CALLS på dessa inför nästa lösenmånad.

Totalt gjordes 32 optionsaffärer under månaden och trots missödet med Maersk, så lyckades jag reparera skadan något så när. Är totalt sett nöjd med månaden och man kan tyvärr inte vinna hela tiden. 

Inför april lösen är förväntningarna på kassaflödet riktigt höga. Utdelningsäsongen börjar nu ta fart på allvar och jag skulle inte alls bli förvånad om nästa månads kassaflöde landar någonstans runt 30.000kr. 

Det totala kassaflödet för hela månaden inklusive utdelningar landade på 16.155kr, uppdelat enligt följande intäktsströmmar:

Utdelningar: 0kr
Optionspremier: 16.155kr
Kursvinster vid lösen: 0kr

Årets kassaflöde vid lösen varje månad: (Inom parentes föregående års resultat)

januari: 15.631kr (12.727kr)
februari: 16.855kr (5.848kr)
mars: 16.155kr (13.289kr)
april: (20.371kr)
maj: (16.808kr)
juni: (-9.527kr)
juli: (20.642kr)
augusti: (23.698kr)
september: (19.561kr)
oktober: (47.053kr)
november: (4.078kr)
december: (18.828kr)

2023 års månadssnitt: 16.213kr (Totalt för helåret 48.641kr)

Kämpa Blåvitt
/Glenn

2 kommentarer:

  1. Stabilt med tanke på hur månaden sett ut! Grymt jobbat!

    Mvh

    Daniel

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jo, det blev ändå rätt bra till slut. Har dock nu funnit ut att just Maersk kontrakten verkar handlas med 10aktier istället för 100, så hade jag bara uppmärksammat detta tidigare hade jag nog inte fegat ur och köpt tillbaka min PUT. Men som sagt det blev ju ändå helt okej.
      Ha d gott
      Glenn

      Radera