söndag 23 juni 2024

Lösen 20 juni, Sommarlunken.

Midsommaren 2024 är avklarad och nu hägrar en välförtjänt semester om två veckors tid. Även om vi har klassiskt sommarväder med ömsom vin och ömsom vatten, så har Glenn med familj redan kommit in i sommarlunken. Barnen får man väcka efter kl. 10 på morgonen och kvällarna blir bara senare och senare innan man själv hamnar i sängen. Som jag berättade i mitt förra inlägg så har jag gjort en "Reset" av min optionsportfölj, vilket mer eller mindre nu är verkställt. Resultatet blev helt okej och det enda som är trist är att min statistik angående premier blivit helt förstörd av min "Reset". Och när jag nu ändå är inne på att rasera min premiestatistik, så kommer jag att doppa tårna i en optionsstrategi som heter "Poor Mans Covered Call". Det är en strategi som innebär att man inte behöver äga underliggande aktier för att kunna ställa ut Covered Calls. Den största fördelen med denna strategi är att du inte behöver exponera lika mycket kapital mot marknaden som du behöver om du skulle köpa underliggande aktie. Istället för att äga underliggande aktie, så köper man en "Deep In The Money Call" med lösen 6-12 månader framåt i tiden och därefter kan du löpande ställa ut Covered Calls mot din köpta "Deep In The Money Call". Det trista med denna strategi är att att min premiestatistik kommer att bli än mer raserad av denna strategi då ganska stora premier kommer att betalas in när man kör igång med denna optionsstrategi, men förhoppningsvis kommer man kunna sälja tillbaka sina Calls till åtminstone samma pris som man köpt in dem för. Jag blev alltså löst på mina Covered Calls för Astra, Boliden och Axfood, så optionskontot är för närvarande riktigt likvit. Jag kommer testa mig fram med att köpa Calls med lite olika löptider och Deltas för att se hur optionspriserna ändras över tid beroende på hur underliggande aktie rör sig på börsen. Jag fick igen en hel del av det jag förlorade på mina premieinbetalningar när jag köpte tillbaka mina långa Covered Calls och hoppet om att klara mitt mål om 35.000kr i snitt per månad lever fortfarande.

Juni månads kassaflöde landar på helt okej 14.312kr, uppdelat enligt följande intäktsströmmar:

Utdelningar: 252kr
Optionspremier: -115.970kr
Kursvinster vid lösen: 130.030kr

Årets kassaflöde vid lösen varje månad: (Inom parentes föregående års resultat)

januari: 45.955kr (15.631kr) 
februari: 85.100kr (16.855kr) 
mars: 51.610kr (16.155kr)
april: 100.559kr (47.853kr) 
maj: 50.654kr (29.092kr) 
juni: 14.312kr (22.535kr) 
juli: (26.780kr)
augusti: (25.390kr) 
september: (36.099kr)
oktober: (36.735kr) 
november: (51.485kr) 
december: (31.010kr)

2024 års månadssnitt: 58.031kr (Totalt för helåret 348.190kr)

Glad sommar!
/Glenn

2 kommentarer:

  1. Jag är sugen på att hoppa på din kurs med covered/puts calls. Hör av mig via mail i framtiden. MVH Richard

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hejsan Richard,

      Det ser jag fram emot :)
      Du är så välkommen att höra av dig.

      Ha d Gott
      /Glenn

      Radera