lördag 29 juni 2024

Update Juni! Halvårsbokslut...

Då har halva 2024 snart passerat och det är dags att summera siffrorna för första halvåret. Det råder ingen tvekan om att Glennportföljen är inne i en riktigt dåligt trend för tillfälligt, då portföljen stängde månaden på minus(-4,03%) för andra månaden i rad. Dessutom blev det återigen pisk mot OMXSPI indexet som stängde månaden på -1,77%. Men om vi summerar första halvåret, så ger jag mig själv MVG i betyg då portföljen faktiskt är upp över 20% för 2024. 

Under månaden har det tillkommit tre stycken nya bolag i Glenns egna OMX-lista:
-    Atlas Copco, kanske Sveriges finaste och mest kvalitativa bolag enligt många.
-    Exor, Nederländskt investmentbolag som bland annat äger Ferrari.
-    Prosus, Ytterligare ett Nederländsk investmentbolag som bland annat äger Kinesiska Tencent.

Alla tre bolag känns som stabila pjäser som definitivt passar in i Glenns egna OMX-lista.

I och med att jag har börjat med "Poor Mans Covered Call" positioner, så kommer jag endast att redovisa sålda CALLS & PUTS under fliken Premier och Utdelningar medans jag redovisar mina långa köpta CALLS under portföljfliken då jag mer ser dessa premier som tillgångar. Detta gör jag för att inte fullständigt haverera min premiestatistik och för att få en mer rättvisande överblick av det månatliga kassaflödet. . 

Tyvärr ingen rolig läsning denna månaden heller för top 5, som numera endast blir till en topp 3 på grund av en väldigt koncentrerad portfölj..

Månadens topp 5:

1. EVO -3,50%
2. LVMH -4,27%
3. EQT -7,09%

Indextävling

Glenn VS OMXSPI -4,03% VS  -1,77% (4 – 2)
Glenn VS OMXSPI +21,85% VS  +7,97% (Årsbasis)

Kassaflödestävling
Utdelning VS Optionspremier 252 kr VS 39.740kr (1 – 5)
Utdelning VS Optionspremier 48.100 kr VS 142.720kr (Årsbasis)

Kolla in nya portföljen samt mitt uppdaterade Premier & Utdelningar.

1 vecka kvar till Seeeeeemester!!!
/Glenn
   

2 kommentarer:

  1. Hej Glenn!

    en sak jag tänkte på var hur du redovisar dina vinster och förluster på optionerna. I min mening ska man redovisa en vinst eller förlust när man stänger positionen. Inte när man öppnar. Att göra det på ditt sätt leder till att man vissa månader gör stora vinster och när man behöver stänga positionerna för att de har gått åt fel håll blir det ännu större förluster. Detta jämnar ju ut sig till slutet men det målar en bild av att din portfölj är mer volatil än vad den faktiskt är.

    Mitt förslag är att du gör en flik eller redovisar varje månad öppna positioner. Då kan du skriva in vad du köpte/ sålde optionen för och vad optionen är värd nu. Och när du stänger positionen, antingen genom att köpa tillbaka/sälja den eller genom att den förfaller så kan du överföra den raden till vinst/förlust sidan av bloggen.

    Du får självklart göra som du vill men detta skulle ge det hela lite mer struktur och undvika att du får de stora variationerna i dina vinster/förluster. Detta skulle det även göra det möjligt att du följer de enskilda innehaven för att se vilka som presterar bäst, men det får man ta efterhand.

    Säg gärna vad du tycker om förslaget och varför det är bra eller dåligt.

    MVH
    Viktor

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tjena Vikke,

      Long time no see :) Skönt att ha dig tillbaka...

      Gällande redovisningen av mina Premier, så är fliken premier & utdelning snarare en kassaflödessummering för varje månad än en vinstredovisning. Tanken är att jag via denna flik ska kunna få en bra överblick över när jag eventuellt kan sluta med mitt dagliga arbete och bara hålla på med optionshandel.

      Sen har du fullkomligt rätt i att månaderna kan komma att svänga ordentligt(just detta året är extremt då jag valde att göra en reset på optionsportföljen) och fram tills nu har jag till 99% endast sålt calls och puts med förhoppningen om att de skall förfalla värdelösa(Endast köpt tillbaka och sålt nya kontrakt om jag inte velat bli löst). Så i och med att fokus legat på kassaflödet så tycker jag i alla fall att det är bättre att redovisa premierna när positionen intiteras snare än när den förfaller.

      Men det finns nog inga rätt eller fel här antar jag, det är nog mer än fråga om tycke och smak.

      Inne på optionsfliken kan du se alla mina pågående optionskontrakt, men att skriva in värdet på samtliga optioner där är ett allt för stort jobb. Däremot har jag på min Portföljflik lagt in mina långa Deep in the money köpta CALLS, som jag använder för mina Poor Man Covered Call positoner och där skriver jag även in vad själva värdet för optionen är vid min månadsuppdatering.

      Ha d gott
      /Glenn

      Radera