måndag 19 augusti 2024

Lösen 16 augusti, negativt rekord!!!

För närvarande är min bloggmotivation väldigt låg. Kanske beror det på att det just nu inte går så bra för Glennportföljen eller så är det bara som så att tiden helt enkelt inte räcker till just för närvarande. I vilket fall som helst, så blev månadens kassaflöde ett svårslaget negativt rekord som jag hoppas att jag aldrig lyckas slå.

Det är helt enkelt bara att tugga i sig medicinen och kämpa vidare. Om jag reder ut kommande månad på ett bra sätt, så tror jag mig ha en riktigt bra strategi på gång som kommer vara väsentligt mindre riskfylld och generera fina positiva kassaflöden månad efter månad. Men där är ett par saker som måste fixas till innan den "nya" strategin kan sjösättas helt och hållit. Bland annat måste jag sälja av båda mina innehav LVMH och EVO, för att jag skall kunna sätta igång med min nya "Holy Grail" strategi. Målet är att försöka sälja av dessa innehav helst innan årsslutet. Då kan jag kan köra igång strategin från och med starten av 2024. Viktigt är också att jag blir av med mina fyra ASML kontrakt helst redan nu vid september lösen. I nuläget ser det i alla fall ut som att mina 700EUR PUTS kommer att förfalla värdelösa, så då är det iallafall två utav fyra kontrakt som är borta. Det var just mina chansningar i ASML som gjorde att jag noterade mitt största bottennapp någonsin. Månadens kassaflödet landade på hiskliga -115.955kr. Dyra lärdomar kan tyckas, men nu vet jag vad som kommer krävas och att jag inte får bli girig eller ta onödiga risker och att jag skall vara extra försiktig i samband med rapportperioderna. Trots månadens ihopklappning, ligger ändå månadssnittet över de 35.000kr som är mitt uppsatta mål för året.

Juli månads kassaflöde landar på nya rekordet -115.955kr, uppdelat enligt följande intäktsströmmar:

Utdelningar: 0kr
Optionspremier: -121.815kr
Kursvinster vid lösen: 5.860kr

Årets kassaflöde vid lösen varje månad: (Inom parentes föregående års resultat)

januari: 45.955kr (15.631kr) 
februari: 85.100kr (16.855kr) 
mars: 51.610kr (16.155kr)
april: 100.559kr (47.853kr) 
maj: 50.654kr (29.092kr) 
juni: 14.312kr (22.535kr) 
juli: 110.915kr (26.780kr)
augusti: -115.955kr (25.390kr) 
september: (36.099kr)
oktober: (36.735kr) 
november: (51.485kr) 
december: (31.010kr)

2024 års månadssnitt: 42.893kr (Totalt för helåret 343.150kr)

Bara att bryta ihop och komma igen...
/Glenn

2 kommentarer:

  1. Beklagar detta delhaveri, hiskeligt, men om det ger bra insikter så går det att svälja och allting kan inte gå bra, tyvärr. Som för dig är min bloggmotivationen låg. Blir kul imorgon se vad superundret kommunicerar, -25 lär det bli.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Godkväll Kalkyl, jo det är lite trist när det havererar, men man lär sig alltid något av sina misstag. Mitt bolån skall läggas om nu i September/Oktober. Vågar man hoppas på -50 sänkning? Knappast, men alla sänkningar är välkommna just nu. Vi bör väl ha ett par sänkningar framför oss, så nu får det bli 3 månaders ränta framöver.

      Ha d gott
      /Glenn

      Radera