söndag 4 augusti 2024

Update Juli! Det går åt helvete...

En något försenad månadsrapport som om den hade kommit ut i tid kunde varit ganska så positiv. Men starten på augusti månad har inneburit en hel del nedgångar för de flesta och i synnerhet för Glenn som fått rodda runt ordentligt i portföljen för att undvika diverse margin calls. Tyvärr har jag bara mig själv att skylla då jag tog onödigt stora bets i ASML aktien innan deras rapport, vilket jag får sota ordentligt för nu.

Augustis två första dagar har inneburit realiserade förluster med ca 200.000kr på grund av negativa rullningar i optionsportföljen och därtill kan vi också lägga till ca -100.000kr i orealiserade förluster för själva långportföljen med EVO och LVMH som gått uselt så som resten av börsen.

Det är självklart inget roligt och blogga, då portföljen går piss men eftersom jag gillar transparens och att allting ändå skall dokumenteras, så det är bara att bita i det sura äpplet och knåpa ihop en måndadsrapport. Jag får säga som den gode Kavastu, att jag just för tillfälligt "bara" lånat ut 300.000kr till börsen, med vilket jag hoppas få tillbaka inom kort.

Juli månad gick ändå helt okej trots att mina innehav EVO och LVMH gått knackigt så räddades portföljen av månadens finna inkomst av optionspremier. Jag har egentligen inte mycket mer att säga just nu, då det mesta känns mörkt och att jag än en gång fått lära mig en läxa om min dåliga riskhantering. Någongång skall jag väl ändå lära mig? Det går ju inte att leva på en portfölj som ena månaden genererar kassaflöde på över 100.000 när man månaden senare genererar negativa -100.000kr i kassaflöde. Nä, från och med nu blir det fokus på att dra ner risken och få tillbaka lite stabilitet i portföljen. 

Månadens topp 5 får tyvärr utgå denna månad då jag inte var med på noterna och noterade procentsatserna vid månadslutet. 

Det blir återigen stryk mot index och jag vågar nästan inte förutse hur mycket styrk jag kommer få av index när vi summerar augusti månad. Vilket jävla mörker alltså, men det är bara att försöka rida ur stormen och kämpa in i det sista de kvarvarande månaderna på detta år. Portföljen ligger trots allt ordentligt på plus för året även om det känns väldigt tungt just nu.

Indextävling

Glenn VS OMXSPI +0,13% VS  1.43% (4 – 3)
Glenn VS OMXSPI +21,98% VS  +9,4% (Årsbasis)

Kassaflödestävling
Utdelning VS Optionspremier 0 kr VS 117.700 kr (1 – 6)
Utdelning VS Optionspremier 48.100 kr VS 142.720 kr (Årsbasis)

Kolla in nya portföljen samt mitt uppdaterade Premier & Utdelningar.

Sista dödsstöten mot DIF idag? Kom igen nu Möregårdh!!!
/Glenn
   

2 kommentarer:

  1. Ja nu gäller det att hålla känslorna i schack, inte kul alls. Håll i, läser din blogg med stor behållning. Själv ligger jag väldigt snett i nytt innehav tilldelat från optioner, Carlsberg..

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tjena Fire Björn,

      Jo, det gäller att rida ur stormen när det blåser som värst. Dock är det alltid jobbigt när det blir massa warnings för margin calls. Då får man helt enkelt bara bita i det sura äpplet och ta lite förluster.
      Ha d gott
      Glenn

      Radera