måndag 1 januari 2018

UPDATE December! Tomten som försvann…

Det blev tyvärr inget tomterally i december som man hade önskat. Kanske har man inte varit tillräckligt snäll i år för att få några fina klappar av tomten.

Ska jag vara helt ärlig, så har jag haft ett bedrövligt sparår för min portfölj. Det mesta som har kunnat gå snett har också gjort så. Vilka är då skälen till att det gått så miserabelt för min portfölj i år? Jo, jag skulle vilja lyfta fram följande punkter:
1.     Konsumtionen har varit större än sparfliten under 2017.
2.     Lyckades att pricka in en konkurs (Renornorden)
3.     H&M som mitt enskilt största innehav har agerat sänke på börsen och tappat dryga 33%.
4.     Probi-aktien, som jag började att feltajma redan från början av 2017 och temat har sedan dess fortsatt under året. Lyckades gå in med en swing trade precis innan deras vinstvarning och då föll aktien handlöst med ca50%.
5.     Övriga aktier som agerat sänke under 2017 är NCC, Betsson, RnB, NetEnt, Ratos, Clas Ohlson mfl.
Ovanstående punkter är de främsta anledningar till att portföljen inte utvecklat sig enligt mina förhoppningar. Mitt kortsiktiga mål för 2017 var att öka portföljvärdet med 160.000 SEK till 358.000 SEK och detta var jag aldrig ens nära att nå. Däremot hade jag en lite förhoppning att nå mitt långsiktiga mål med ett portföljvärde på 300.000 SEK vid årets slut. Men inte heller detta mål kunde uppnås.

Det ända som gått något så när enligt plan är målet om att uppnå utbetalda utdelningar under 2017 med 14.000 SEK. Resultatet blev 13.409 SEK i utbetalda utdelningar som jag till slut kom upp till under 2017, vilket får anses vara godkänt.

Året som gått har annars präglats av att flytta alla utländska innehav från ISK till KF och detta arbete kan i det närmaste ses som slutfört.

Stockholmsbörsen slutade på plus 6,4%, vilket får anses som ett helt ok börsår. Det trista i kråksången är då att min portfölj backat med 6,4%, vilket alltså innebär en skillnad på 12,8%. Detta är absolut inte godkänt och målet är ju som alltid att i alla fall slå börsens genomsnittsindex.

Motgångarna i portföljen har fått mig att titta lite på alternativa investeringar som ett komplement till mina utdelningsinvesteringar. Det gäller nog att diversifiera sig så mycket som möjligt framöver,  då börsen redan är högt värderad och en eventuell nedåtgående trend ligger i korten. Ingen har väl kunnat undgå kryptovalutornas framfart under 2017. Så nu funderar jag faktiskt på att gå in kryptovalutan Ripple, som just nu är den mest heta utav kryptovalutorna. Ripple har redan gått som tåget och möjligen är man alldeles försent ute, men hur många gånger har man inte sagt att tåget gått gällande Bitcoin och då har den bara fortsatt upp. Tänker bara lägga en väldigt liten del av mina investeringar på kryptovaluta, men detta för att få en liten hedge till min portfölj.

En annan sak som var väldigt hett under 2017 var medicinsk marijuana. Det verkar som att liberalismens vindar verkar blåsa runt om i världen när det gäller legalisering av marijuana och detta är något som självfallet gynnar denna industri. Kanske är jag absolut sist på bollen när det gäller detta tema, men jag tror att långsiktig verkar detta vara en spännande investering som antingen kan fortsätta att gå 50% eller så kommer de att falla tillbaka 50% under 2018. Jag har tagit en liten bevaknings post här i Canopy Growth Corp (Kanada) för att vara med på resan uppåt eller nedåt.

Fick i december också sålt av Lucara Diamond, som låg i min ISK och förhoppningsvis kan jag köpa tillbaka dem på en dipp till min KF. REC Silicon innehavet såldes också och blev ersatt av Bosjö fastigheter, som har en fin kvartalsvis direktavkastning. Bosjö äger och sköter om ELLOS kontor samt lagerlokaler och de har tecknat långa fina hyresavtal med ELLOS som sträcker sig långt in i framtiden.

Mina förväntningar inför 2018 är att vi nog kommer att få ett liknande år som 2017 som mestadels går sidledes och slutar runt nollan. Tror första halvåret fram till utdelningarna kommer går ganska okej och att börsen faller tillbaka andra halvåret om räntehöjningarna börjar trilla in i slutet mot 2018.

Personligen har jag för avsikt att lära mig handla med optioner, för att på detta vis kunna försäkra/skydda min portfölj vid skakiga tider. Förhoppningsvis kommer jag att kunna göra mitt första ”Covered Call” under 2018. Kan bli en del läropengar som går till spillo innan jag fått klart för mig hur jag skall använda dessa olika strategier.

Kolla in portföljen samt mitt uppdaterade utdelningsschema.

En seglare sitter inte och väntar på medvind, utan lär sig istället att segla!

/Glenn

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar