fredag 23 mars 2018

Optionspremier VS Utdelning


Dags att göra en liten utvärdering över hur min optionshandel har gått efter mina tre första månader som premiejägare. Men innan jag redovisar mina resultat lite mer detaljerat, tänkte jag försöka beskriva min optionsstrategi för Er mer i detalj.

Och för Er som inte är insatta i hur optionshandel fungerar rekommenderar jag Er att först läsa mitt inlägg från den 20januari ”Nytt år nystrategi! Optionspremier i kombo med min utdelningsstrategi…”, där får Ni en kort introduktion om vad en option är och vilka strategier som jag ämnar tillämpa.

Man skulle kunna jämföra min optionshandelsstrategi med månads Swing Trading, fast med både hängslen och livrem. Kort sagt så tar jag en position i en aktie som jag för övrigt också kan tänka mig att vara väldigt långsiktig i och därefter utfärdar jag en köpoption mot mitt innehav(Covered Call). På detta vis kan jag bestämma vilken vinst jag vill göra på mitt innehav, samt att min mottagna premie kommer att agera krockkudde om aktien skulle falla.

Exempel på en Covered Call
200st Swedbank inköpta i januari för 199kr/aktie med lösendatum 16 februari och lösenpris 200kr. Alltså bara 1kr i vinst per aktie om kursen skulle överstiga 200kr vid lösendagen. Garanterad vinst blir däremot min premie som jag erhåller för min utfärdade köpoption, som i detta fall var 3kr per aktie, det vill säga 600kr(minus transaktionsavgifter).

Swedbank A, stod den 16 februari i 206,40kr vilket är klart över 200kr som var mitt lösenpris, vilket då innebar att mina 200st Swedbank aktier blev sålda till den som köpt min utfärdade köpoption för 200kr.

Min totala realiserade vinst för ovanstående landade alltså på (1kr + 3kr)x200aktier = 800kr. Som Ni säkert noterat, så gick jag alltså miste om 3,40kr x 200 = 680kr. Men om jag inte hade utfärdat en köpoption på dessa Swedbank aktier, hade jag troligtvis bara varit lång och inte sålt av mitt innehav till kursen 206,40kr.

Genom att kombinera sin utdelningsstrategi med utfärdande av köpoptioner, så tvingar man sig själv att likt en Swing Trader att sälja av aktier och ta hem små vinster med tillhörande premier och detta kan göras månad efter månad.

Risker och möjligheter med denna strategi:

Risk 1
Om aktien går som en raket, så kommer jag att gå miste om större delen av kursuppgången. (Men varför vara girig. Jag får trots allt min ”lilla” vinst på aktien samt min premie)

Risk 2
Det absolut värsta som kan hända är om aktien faller mycket månad efter månad och att premien inte täcker upp för förlusterna, lex H&M. (Men och andra sidan om jag ändå ägt aktien långsiktigt utan att ha utfärda en köpoption, så hade jag inte fått någon premie/krockkudde alls.)

I en perfekt värld
Ligger aktien stilla och hamnar strax under lösenpriset varje månad. Då kommer jag att tjäna pengar på inkasserade premier vilket innebär att mitt GAV sänks samt att jag tjänar pengar på en aktie som ligger stilla kursmässigt.

Hur har det då gått i matchen mellan Optionspremier och utdelningar?
Jo, optionspremierna leder efter 3 månader med 2-1 och jag är själv ganska förvånad över hur mycket premier man lyckas samla in med ett relativt lågt portföljvärde. Det kom som en total överraskning för mig, men en väldigt positiv sådan. Det är verkligen förbluffande att man hör så lite om optionshandel i forum och medier och för mig är det en gåta att inte fler ägnar sig åt optionshandeln.

Resultat efter 3 månader: Optionspremier VS Utdelningar (Jan-Mar) 2 – 1







Som Ni ser i tabellen ovan får man ett väldigt fint cashflow att köpa nya aktier för varje månad genom att kombinera Options Premier med sina Utdelningar.

Jag har även provat på att utfärda lite säljoptioner med varierad framgång. Och tilläggas bör att när jag utfärdar säljoptioner, så är min förhoppning att de inte skall realiseras det vill säga att jag inte vill köpa några nya aktier. Men ibland går det inte som man tänkt sig och bland annat har jag åkt på att köpa 300st H&M aktier för 145kr och med en nuvarande kurs runt 130kr så får man ”gambla” lite och krypa ner en bit i lösenkurs för att det skall bli någon premie av värde.

Nedan följer lite olika exempel från mina första 3 månader: (Notera att Investor och ABB fortfarande är i spel)













På det hela taget är jag väldigt nöjd med att jag hittat fram till min nya strategi att kombinera utdelningsinvestering med optionshandel.

Over and out!
/Glenn

7 kommentarer:

  1. Tjenare Glenn!

    Riktigt bra resultat. Hur många options affärer har det blivit för att kunna få dem premierna?
    Det börjar kliar i fingrarna på att starta ett konto hos DeGiro för att börja testa options affärer kombinerat med långsiktig utdelningsstrategi.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Halloj igen Daniel P,

      Kan absolut rekommendera dig att öppna ett Degiro konto för optionshandel. Mycket enklare att komma igång där än hos våra svenska motsvarigheter Avanza eller Nordnet. Men om du öppnar konto hos Degiro, se då till att ditt konto blir omgjort till en ISK innan du börjar handla istället för ett vanligt aktiedepåkonto som det är per default när man öppnar konto hos Degiro.

      På dessa 3 första månader har jag totalt gjort 36 optionsaffärer, varav 23 av dem har varit så kallade Covered Calls och 13 har varit Sålda Puts.

      Ha d gott
      Glenn

      Radera
  2. Tjenare,

    Spännande med optionshandel. Jag är dock fortfarande lite osäker på vad Köp/Sälj innebär på Call respektive Put. Lite rörigt så här i början. Vore trevligt med en liten guide :)

    Ha det!
    /Patric

    SvaraRadera
  3. Tjenare Patric,

    Här kommer en enkel guide gällande köp/sälj av Calls respektive Puts:
    CALLS
    1. Om du köper en Call, så ger det dig rätten(Men ej skyldighet) att köpa 100aktier till ett överenskommit pris vid lösendagen och för detta betalar du en premie.
    2. Om du säljer en Call, så har du en skyldighet att sälja 100aktier till ett överenskommit pris vid lösendagen och för detta så erhåller du en premie.
    PUTS
    1. Om du köper en put, så ger det dig rätten(Men ej skyldighet) att sälja 100aktier till ett överenskommit pris vid lösendagen och för detta får du betala en premie.
    2. Om du säljer en put, så har du en skyldighet att köpa 100aktier till ett överenskommit pris vid lösendagen och för detta erhåller du en premie.

    Hoppas att denna lilla guide gav dig lite mer klarhet i ämnet.
    /Glenn

    SvaraRadera
    Svar
    1. Så det du gör i ditt exempel är säljer en call (köpoption)? Har jag förstått det rätt då? :)

      /Patric

      Radera
    2. Hejsan,

      Ja, för att Erhålla premier skall du antingen sälja en Call eller sälja en Put.

      När jag säljer en Call som i exemplet ovan, så är det alltid mot ett befintligt innehav som jag har i min portfölj(Covered Call). Dvs jag kan behöva sälja mina aktier mot en överenskommet pris på lösendagen.

      När jag säljer en put, så kan det vara ett tilltänkt aktieköp som jag tänkt göra. Och varför då inte få lite rabatt på ditt köp. Och om min put inte går till lösen så har jag alltså tjänat pengar på att inte ens äga några aktier genom min mottagna premie. Fint, eller hur?
      Ha d gott
      /Glenn

      Radera
    3. Ja, det låter festligt. Får testa detta, om inte annat för att det verkar ganska kul :)

      Radera