fredag 2 mars 2018

UPDATE Februari! Nu växlar vi upp…


Frugan är klar!

Efter mycket om och men har jag lyckats få med frugan på tåget. Hennes sparpengar är nu förflyttade från ett bankkonto utan ränta till ett nyöppnat konto hos DeGiro, där hon kan se fram emot courtagefri handel upp tills att hon har 1 miljon på kontot.

Detta glada besked innebär att den totala portföljen nu får en ordentlig och välbehövlig skjuts i rätt riktning. Känns kanon att få in lite torrt krut i portföljen, nu när ”vollan” är tillbaka och börsen skakar till med jämna mellan rum.

Stockholmsbörsens februari startade skakigt med USA´s inflationsoro, men lyckades återhämta sig mot slutet av månaden och i skrivandets stund har vi fått en ny omskakning efter oro om ett globalt handelskrig med Mr Trump i spetsen. Det verkar som att 2018 kommer att bli ett skakigt år med en volatil marknad. Har man bara lite torrt krut, kommer man säkert kunna fynda lite under året när tillfälle ges. Den svaga svenska kronan fungerar just nu som en liten krockkudde för den svenska börsen. Det trista är att man nästan mer eller mindre blir tvingad till att investera i Svenska aktier på grund av den svaga svenska kronan.

Nu när marknaden känns lite ostabil och den inte riktigt vet åt vilket håll den skall gå, så känns det skönt att ha upptäckt optionshandeln. Mina Covered Calls ger en liten "hedge" i en fallande marknad och små vinsthemtagningar i en uppåtgående. Så det är win win om Ni frågar mig.

Om jag får önska mig något just nu, så vill jag snart se en liten vändning i H&M som jag sitter blytung i just för tillfället. Den borde vara nära botten och snart vända uppåt. Med en direktavkastning på över 7%, borde det locka investerare till köp nu inför starten av utdelningsperioden.

Vad har då hänt i portföljerna under februari månad:
- Disney och Castellum har köpts in till barnportföljen.
- ABB har tillkommit i optionsportföljen.
- Utdelningsportföljen har berikats med STAG, McDonalds och 3M.
- En ny fruganportfölj, som en så länge endast är fyllt upp med cash. 

Kolla in portföljen samt mitt uppdaterade utdelningsschema.

Nu blickar vi framåt mot allsvensk premiär samt starten av utdelningssäsongen.
/Glenn

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar