onsdag 8 augusti 2018

Riskhantering!!!


Nästan lika viktigt som att kontinuerligt spara, är tanken på vilken risk man är beredd att ta i sin portfölj. Speciellt nu när man kommit upp i en hyfsat ansenlig summa pengar i sin portfölj. Tidigare har jag resonerat som så, att jag ligger 100% investerad i aktier, som aldrig kommer att säljas av och med ett månadssparande som bas. Men ju längre tiden har gått och att vi förmodligen närmar oss en krasch inom en snar framtid, så har jag börjat tänka om. Tankarna har gått i linje med hur kan jag bäst skydda mitt kapital när börsen vänder neråt.

Vilka medel finns då att tillgå, för att riskhantera sin portfölj?
-       Cash på kontot, att ha torrt krut att skjuta in på börsen vid nedgång.
-       Sparande i Räntefonder, räntorna kommer troligtvis att skjuta i höjden eller anses som en safe haven vid en ordentlig nedgång.
-       Guld, antingen fysiskt guld eller någon guldfond(Pacific Precious). Guldpriset tenderar också att skjuta i höjden vid en ordentlig nedgång.
-       Optionspremier, det fina med att handla med optioner är att man kan tjäna pengar i nedgång, uppgång eller stillastående marknad. Premierna man får in fungerar som en fin krockkudde för portföljen. Eller som det nämndes i senaste poddavsnittet av Fill or Kill, ”Varför håller inte alla på med optionshandel?” Hör senaste avsnittet av Fill or Kill här. 
-       Utdelningsaktier, att endast handla med aktier som delar ut pengar istället för förhoppningsbolag tycker jag också får anses som att riskminimera sina investeringar.

Själv praktiserar jag sparande i en guldfond, en del cash på kontot, optionshandel samt att alla mina innehav är utdelningsaktier. Att se över sin riskhantering är väldigt nyttigt och kan göra att du kanske sover lite bättre om natten. Framförallt är det bra att ha funderat över vilken risk man vill ha i sin portfölj innan kraschen kommit. Om man har tänkt igenom detta noga tror jag att man kan hantera en nedgång bättre och förhoppningsvis inte gripas av panik utan att just ha sin riskhanteringsplan klar att följa.

Viktigast av allt är såklart att påbörja sitt månadssparande, men jag är ganska säker att de flesta som bygger upp ett stort kapital blir mer och mer riskmedvetna ju större kapital de bygger upp. Därför bör man fundera både en och två gånger på hur man bäst kan göra för att skydda sitt kapital vid en nedgång.

På med dubbla säkerhetsbälten och ut och kör.
/Glenn

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar