onsdag 1 augusti 2018

Update juli! Vilken sommarhetta…


Juli månad har varit stekhet och så även börsen. OMXSPI är upp hela +4,09% denna varma semestermånad. Denna fina uppgången avspeglar sig i att Q2 rapporterna har levererat och kommit in i högre än förväntningarna i majoriteten av rapporterna. Det verkar med andra ord inte vara något fel på konjunkturen, just nu. Kanske är det just därför som jag själv har börjat titta på ett nytt bilinköp, men har nog sansat mig och avvaktar ett tag till. Det här med bilköp är ju ingen rolig investering eftersom den inte kan öka i värde.

Portföljen har under juli månad gått upp med +4,32%, vilket är aningens bättre en OMXSPI indexet. Kan man snitta +2% per månad är jag mer än nöjd. Hade faktiskt varit lite roligt om vi fick en ordentlig nergång på börsen nu, då jag faktiskt ligger likvid med ca15% av kapitalet i portföljen. Vill gärna se om min strategi pallar med en nergång och ifall det blir som jag tror, att min portfölj kommer att överprestera gentemot index i ett negativt börsklimat.

Tyvärr böjar semestern lida mot sitt slut och det visade sig att hemmasemester sommarn 2018 var ett rätt beslut. Snart är det dags att kavla upp ärmarna och börja jobba igen. Ska faktiskt bli lite skönt att komma in i vardagsrutinerna igen. Det är ingen tvekan om att vädret varit fantastiskt, men att värmen tar på krafterna för både barn och vuxna.

Portföljhändelser under juli månad:
Har fyllt på mer i Intrum (8st á 210,00SEK) och Cloetta (40st á 28,00SEK).

Det blev även en påfyllning i Orkla denna månad med 110st á 68,00NOK.

Månadens aktie får bli Betsson, som stigit rejält +44,30%. Vilket innebär att mina Betsson optioner kommer att bli inlösta vid lösen den 17augusti. Detta är just baksidan med optioner att jag tappar lite av den kraftiga uppgången, men man skall inte gråta över spilld mjölk. Är fullkomligt nöjd med premierna samt en liten kursuppgång.

Har ställt ut en hel del sälj optioner för lösen den 17Augusti.
ABB, till lösenpris 185, nuvarande kurs 201,90
Alfa Laval, till lösenpris 225, nuvarande kurs 241,70
Assa Abloy, till lösenpris 165, nuvarande kurs 174,35
ICA, till lösenpris 270, nuvarande kurs 291,70
Investor, till lösenpris 350, nuvarande kurs 383,40
Kinnevik, till lösenpris 295, nuvarande kurs 303,70
Tele2, till lösenpris 112,5, nuvarande kurs 118,05

Vilket totalt inbringat 645SEK i premier och som det ser ut i dagsläget är det inga av ovanstående aktier som kommer gå till lösen. Är det inte fantastiskt att kunna tjäna pengar på aktier utan att ens äga dem. Nu skall vi dock inte gå händelserna i förväg, för det är trots allt några veckor kvar intill lösen den 17 augusti och det kan mycket väl bli som så att några av optionerna går igenom för köp, men då är det bara att ställa ut köp optioner på dem och kamma hem nya premier.

Kolla in portföljen samt mitt uppdaterade utdelningsschema.

Ha d gott i värmen!
/Glenn


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar