fredag 14 september 2018

OPTIONSSKOLAN Del 2! Att utfärda(Sälja) en PUT(Säljoption)…


Idag tänkte jag att vi skulle gå igenom hur man säljer en PUT.

Vad innebär det då att utfärda en PUT?
Det är motsatsen till att utfärda en Call, det vill säga ett kontrakt mellan utfärdaren(Säljaren) och innehavaren(Köparen) om att innehavaren har rätten men ej skyldigheten att sälja sina aktier till utfärdaren till ett i förhand bestämt pris.

När kan det då vara vettigt att använda sig av utställande av Puts?
Till exempel om du har för avsikt att köpa in dig i en aktie, men du vill endast köpa aktien till ett billigare pris än vad dagens kurs står i. Om aktien sjunker till ditt förutbestämda lösenpris eller lägre är du förbunden att köpa aktierna till det förutbestämda lösenpriset. Om kursen däremot INTE blir lägre än ditt lösenpris behåller innehavaren sina aktier och du går ifrån affären med din erhållna premie.

Liksom när du säljer en Call får du även en premie när du säljer en Put, vilken du får behålla oavsett om du tvingas köpa innehavarens aktier eller ej. På detta sätt är det därmed möjligt att tjäna pengar utan att på förhand äga några aktier. Det låter väl inte så dumt?

Vad är då riskerna med att utfärda en Put?
Det är om den underliggande aktien skulle störtdyka i aktiekurs fram till lösendagen. Vilket i praktiken innebär att man ligger rejält på minus direkt när man tvingas köpa aktierna vid lösendagen.


För att ovanstående skall bli mer begripligt, kan vi ta ett verkligt exempel av en såld Put som jag har körandes fram till lösendagen den 21 september 2018.

Den 22 augusti 2018 utfärdade jag 10 optionskontrakt(1000aktier) av Telia aktien med lösenpris 41SEK den 21 september. Dagskursen för Telia var 42,40SEK när jag sålde mina Puts. Det vill säga om Telia går ner med mer än 3,30% på en månads tid, så är jag bunden att köpa alla 1000 Telia aktier till ett pris av 41,00SEK per styck.

I skrivandets stund(En vecka före lösendagen) ligger stängningskursen för Telia aktien på precis 41,00SEK. Så om denna kurs ligger helt ”flat” till nästa fredag, kommer jag att bli tvungen att köpa 1000 Telia aktier. Detta är så klart ett helt perfekt scenario för mig då jag kommer in 3,30% lägre i aktien än om jag valt att köpa aktierna för 42,40SEK den 22 augusti 2018. Till detta har jag också erhållit en premie på 0,30SEK per aktie, vilket totalt givet mig 300SEK(-75SEK i avgifter) i premie som jag naturligtvis alltid får behålla oavsett utgång. Omräknat(minus avgifter) blir därmed min inköpskurs 40,77SEK per aktie om ovanstående scenario skulle hålla i sig till nästa fredag den 21 september 2018. Man kan säga att jag går ”Break Even” om Telia kursen håller sig ovanför 40,77SEK. Om kursen nästa fredag går under 40,77 så kommer jag alltså att ligga minus i min position från start.

I exemplet nedan ser Ni optionsschemat för Telia med lösen den 21 september 2018. Om Ni med en vecka kvar till lösen önskar att sälja en säljoption till priset av 41,00SEK.



Over and Out
/Glenn

4 kommentarer:

  1. Hej Glenn, grymt innehåll! En fråga: måste man först ha köpt aktierna som man vill utfärda optioner för? Dvs, det räcker inte med att man har likvider på kontot?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tjenare Michael,

      Om du önskar utfärda en PUT, så behöver du inte äga några aktier i förväg. Däremot måste du ha likvider på ditt konto som täcker om du blir löst för din PUT.

      Däremot vid utfärdande av en CALL, så bör du äga aktierna i förväg dvs en sk "Covered Call". Det går såklart även att ställa ut en naken CALL dvs utan aktieinnehav men då ökar risken betydligt för dig.

      Ha d gott
      /Glenn

      Radera
  2. Hej Glenn, tack för en bra beskrivning av hur man handlar med optioner! Jag har en fundering gällande utfärdandet av en säljoption (put). Är det samma sak som att jag skulle sälja en säljoption? T.ex. i din figur i inlägget så klickar jag på sälj istället för köp?
    /CA

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hejsan CA,

      Och ursäkta mig för mitt sena svar, men hade tyvärr helt missat din kommentar.

      Ja det stämmer som du säger att utfärda en PUT är att sälja en säljoption.

      Ha d gott
      Glenn

      Radera