tisdag 4 september 2018

UPDATE Augusti! End of summer…


Då har nog de flesta av oss kommit tillbaka till vardagen efter den varma härliga semestern och temperaturen har så smått börjat krypa ner till mer normal sommarvärme runt 20 grader. Börsens temperatur verkar dock inte sjunka, OMXSPI index för augusti landade strax under +3%, vilket är fantastiskt för augusti månad, som normalt sett inte brukar vara någon höjdare. Vi har också kunnat se olika börsindex världen över slå ”All Time High” nivåer under de sista veckorna och då poppar givetvis frågan upp om vi just nu är på toppen och om det skall börja vända neråt snart? Personligen tror jag faktiskt att vi kommer fortsätta uppåt, så länge som konjunkturen pekar uppåt.

Personligen gick augusti väldigt trögt för mig, då mitt enskilt största innehav H&M backade över -6%. Detta till trots så lyckades jag ända stänga månaden med lite plus(+0,7%). Det blev med andra ord storstryk mot index denna månad. Måste snart rycka av plåstret och minska ner innehavet i H&M, men avvaktar nog fram tills jag fått utdelning från dem i november månad. Till min tröst har jag i alla fall de optionspremier som jag har kunnat kvittera ut från H&M aktien på totalt 7.500SEK vilket blir ett litet plåster på såret för de 31.900SEK som jag just nu ligger back i H&M aktien.

Kassan har ökats på i och med att Betsson, NCC & Telia aktierna gick till lösen. Vilket innebär att jag ligger nästan ¼ likvid, så en liten rekyl ner nu hade inte varit helt fel.

Portföljhändelser under augusti månad:

Har inte hänt allt för mycket i portföljen denna månad. Men som jag tidigare nämnde gick mina Betsson, NCC & Telia aktier till lösen och blev därmed sålda. Annars har jag inte gjort några nya inköp, förutom att jag fyllt på i fonden Pacific Precious.

Månadens aktie får bli Apple som bara fortsätter att mala på uppåt (+9,5%) under augusti månad. Verkar som att det ligger en hel del förväntningar inför Apples nya lanseringar, som de förväntas visa upp i början av september. Vi får väl se hur marknaden tar emot dessa förväntningar och om den då skall fortsätta uppåt eller vika ner?

Har även denna månad ställt ut en hel del säljoptioner(PUTS) med lösen den 21 september 18: (I optionsskolan del 2, som kommer senare denna månad visar jag hur Ni kan utfärda säljoptioner (PUTS).

ABB, till lösenpris 200, nuvarande kurs 217,70
Assa Abloy, till lösenpris 175, nuvarande kurs 186,00
ICA, till lösenpris 260, nuvarande kurs 277,30
Kinnevik, till lösenpris 271,30, nuvarande kurs 300,60
NCC, till lösenpris 147,50, nuvarande kurs 156,35
Swedish Match, till lösenpris 460,72, nuvarande kurs 497,30
Telia, till lösenpris 41, nuvarande kurs 40,98

Ser i dagsläget ut till att det endast är Telia aktierna som går till lösen och det skulle passa mig fint då det snart är dags för utdelning i Telia aktien.

Totala andelen premier för mina ovanstående PUTS landade på 1.329SEK. Vilket är fantastiskt tycker jag. Alternativet skulle vara att inte göra någonting alls och då gå miste om dessa fina extra pengar. Låt säga att Telia går till lösen och stänger på 40SEK. Då ligger jag alltså back 1SEK, för varje aktie som jag utfärdat. Det vill säga 1000aktier X 1SEK. Alltså minus -1.000SEK, men om man då beaktar att jag fått in 1.329SEK från alla mina PUTS, så täcker mina optionspremier mer än väl den eventuella lösenförlusten.

Kolla in portföljen samt mitt uppdaterade utdelningsschema.

KÄMPA BLÅVITT…
/Glenn

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar