fredag 28 september 2018

UPDATE September! Halvvägs…


H&M´s comeback på börsen har väl inte undgått någon och detta har också visat sig i portföljen. Portföljen har stigit med smått fantastiska +4,28% den senaste månaden mot OMXSPI, som under samma period backat med -0,61%. Just nu verkar det heller inte finnas någon tendens för någon bredare nedgång, så det skall bli extra spännande att följa Q3 rapporteringen i oktober månad för att se om en eventuell inbromsning i ekonomin är på väg eller om företagen fortsätter att leverera ökade vinster.

September månad är också lite av en personlig julafton för mig, då arrende pengar från jordbruksmark trillar in på kontot. Pengar som naturligtvis skall sättas i arbete fortast möjligt i portföljen, men mer om vart dessa pengar blivit placerad ser du längre ner i inlägget.

Den goda avkastningen i portföljen samt extra pengarna från arrendet har också medfört till att jag redan nu i september månad nått upp till mitt årsmål om ett portföljvärde på 500.000SEK, vilket innebär att jag är halvvägs i min 5års plan om att nå 1 miljon kronor den 31 DEC 2020. Så om börsen inte faller ihop fullständigt under de tre sista månaderna, ser i alla fall årsmålet ut att kunna uppfyllas.

Portföljhändelser under september månad:

Swedish Match stängde under mitt lösenpris den 21 september, vilket automatiskt gav ett köp på 100st aktier i Swedish Match.

Sen fick jag lära mig något nytt då min covered call i H&M stannade på exakt mitt lösenpris(145,00SEK), vilket jag då trodde skulle innebära automatisk försäljning av mina aktier. Men tydligen måste kursen sluta över 145,00SEK, för att försäljning skall realiseras. Med facit i hand var detta en riktig lyckoträff för mig då H&M har gått som tåget de senaste 2 veckorna.

Förövrigt har jag nu satt sprätt på i stort sett all kassa som jag hade tillgänglig. Detta för att kamma hem lite halvårsutdelningar i Telia och NCC.
750st Telia(utdelning i oktober) aktier och 200st NCC(utdelning i november) aktier har inhandlats.

Arrendepengarna har fördelats i min långa utdelningsportfölj enligt följande:
-       Har dubblat min insats i min försäkringsfond Pacific Precius.
-       10st ICA Gruppen AB
-       4st Kinnevik B
-       10st Lundbergföretagen
-       32st NCC B
-       23st Skistar
Som synes blev det en del småposter, som kan fyllas på vid dippar framöver.

I barnportföljen gjorde TUI comeback i portföljen, när 22st aktier inhandlades. En position som fått en rykande start med +5% på bara 3dagar.

Har även passat på att öka lite i Thor Industries(4st), efter det kraftig kursras den haft i år(-44,35%).

Månadens aktie blir utan tvekan H&M som stigit med 25,35%, efter en okej rapport med bättre försäljning och marginaler än väntat. Kanske har vi sett botten på H&M och förhoppningsvis väntar det ljusare tider för den svenska klädjätten, men vi får nog avvakta till Q4 rapporten innan vi kan veta om bolaget kommit på rätt köl igen. Trots allt lite kul med en positiv kurs och positiva nyheter i ett annars så utskällt bolag det sista året.

Kolla in portföljen samt mitt uppdaterade utdelningsschema.

Känns verkligen som att jag hittat en fungerande och välmående strategi för mina aktieplaceringar och nu är väl bara frågan om också Blåvitt möjligen kan hitta sin taktik för att vinna fotbollsmatcher? Annars väntar nog tyvärr Superettan nästa år för dom vackra kamraterna. Det är en ren och skär lidelse att se sådant krampaktigt lag med en total avsaknad av självförtroende lira boll.

Bryt ihop och kom igen nu GUBBAR!
/Glenn

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar