tisdag 2 juni 2020

UPDATE Maj! Äntligen…


Har vi fått ett startdatum(14juni) till den Allsvenska premiären och som Glenn har längtat. Förvisso blir det spel utan publik, men det gör det samma. Viktigast är att serien kommer igång och att man får bänka sig framför TV:n och njuta av de vackra blåvita ränderna igen.

Börsen har också varit på topphumör under maj månad och det råder närmast FOMO stämning på börsen just nu. Har som jag sa vid förra månadsuppdateringen börjat skala av och betala tillbaka på mitt egna nödlån till mig själv. 64.000SEK av de 170.000SEK har hittills betalats tillbaka. Med hänsyn till min återbetalningsplan, har jag beslutat mig för att städa upp lite i portföljen och minska ner på antal innehav. Det är främst defensiva aktier, guld, silver, oljerelaterat och diverse surdegar som kommer bli avyttrade när det skall säljas av. Här är planen på de innehav som skall säljas av för återbetalning av lånet:

  • General Mills (Såld)
  • Orkla (Såld)
  • Unilever (Såld)
  • Yum Brands (Såld)
  • Aker (Såld)
  • Guld ETF (50% Sålt)
  • Silver ETF (Såld)
  • Six Flags
  • TUI
  • Ralph Lauren
  • Texas Instruments
  • Kraft Heinz
  • Thor
  • EPR


Ska blir skönt att strama åt portföljen. Bara att hoppas att börsens topphumör fortsätter ett tag till. 

Jag spekulerade lite i att börsen skulle falla tillbaka under maj månad, så därför satte jag mina lösenpriser ganska nära mina GAV plus att jag gärna vill få ner skuldsättningen på min optionsportfölj. Detta tilltag gav mig en ordentlig hög med optionspremier(19.640SEK) denna månad och kassaflödet för månaden inklusive utdelningar slutade på fin fina 23.797SEK. Har mer eller mindre slutat ställa ut PUTs och bara ställt ut Covered Calls och en del nakna Calls. Resonerar som så att det är enklare att hinna agera i en eventuell uppgång än den snabba nergång som kostade mig mer än -50.000SEK.

Indextävling
Glenn VS OMXSPI             +7,30% VS  +4,57% (3 – 2)

Kassaflödestävling
Utdelning VS Optionspremier              4.157kr VS 19.640kr (2 – 3)

Kolla in portföljen samt mitt nya uppdaterade utdelningsschema.

Nu laddar vi inför Allsvensk start och att sommaren förhoppningsvis är på intågande.

Ha d gott!
/Glenn

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar