söndag 3 januari 2021

Nya mål uppsatta för 2021 och en ny 5års plan…

Då var budgeten klar för 2021 och det är dags att dra upp årets mål samt en ny 5års plan. 

Porföljvärde 2021
När det kommer till själva portföljvärdet för år 2021, så tänker jag att jag vill komma tillbaka på banan igen och att äntligen år 6 nå en riktig milstolpe i mitt sparande, nämligen den första miljonen. Detta innebär att jag måste få portföljen att stiga med 162.000SEK i år för att nå mitt årsmål. Har en förhoppning om att bara genom mitt nysparande kunna nå upp till denna summa, men sen vet man ju aldrig vart börsen tar vägen eller om vardagslivet kommer emellan. 

Utdelningar 2021
Har under 2020 gjort mig av med en hel del högutdelande bolag och därför räknar jag inte med någon större utdelningstillväxt för portföljen. Men räknar ändå med att jag skall lyckas få in 35.000SEK i utdelningar för det kommande året. 

Optionspremier 2021
När det gäller målet för mina optionspremier, så sticker jag ut hakan rejält i år och höjer föregående års mål från 30.000SEK till 100.000SEK. Sedan jag växlade över fokus från utdelningar till options premier månad för månad har jag sett en rejäl ökning av mina premier. Under 2020 krossade jag mitt mål om 30.000SEK i utbetalda premier med hela 55.000SEK. Detta till trots att jag hade en miserabel mars månad(p.g.a för hög risk), då jag gick back med -54.000SEK på mina optionspremier. Därför känner jag mig ändå ganska okej med att jag skulle kunna dra in ett 6-siffrigt belopp i bara premier under 2021. Årets mål blir 100.000SEK i utbetalda premier. För att nå detta mål kommer jag att behöva nyttja belåning av optionsportföljen när bra läge uppstår.

5-års planen
Kort och gott skall portföljvärdet överstiga 2.000.000SEK den 31 dec 2025.

Kolla in mina samlade mål här.

Lycka till med ert sparande 2021!
/Glenn

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar