lördag 30 januari 2021

UPDATE Januari! 2021 börjar bra…

Trots en svängig och ganska röd börs den sista veckan av januari, har Glenns portfölj fått en kanonstart på år 2021. Portföljen har stigit med hela 4,98%, att jämföra med OMXSPI index som endast mäktat med 2,54%. Portföljen kunde verkligen inte ha fått en bättre start av 2021, året då vi förväntas återgå till någon form av normalitet. Något som återgick till sin normalitet var mitt nysparande som faktiskt äntligen blev av. Känns som det var typ ett år sedan jag kunde sätta av en ordentlig slant till portföljen efter löning. 

Så här i början på året är det en del administrativt arbete som behöver göras, som att iordningställa årets budget, prognostisera årets utdelningar samt att göra en översyn av pensionspengarna. Inget betungande arbete alls, då jag finner det väldigt roligt att skissa upp kommande års intäkter och utgifter samt utdelningsprognosen för året. 

Hade en fantastik månad gällande optionspremierna och vill än en gång slå ett slag för att ställa ut optioner mot sina innehav. ”It´s the shit” om man vill generera kassaflöde. Ganska komiskt är att jag på en månad lyckas få in mer premier än vad min prognos för utdelningar säger för helåret. (22.030kr i premier för januari VS 20.481kr i utdelningar för helåret.) Se options och utdelningsschemat här

Gamestop och AMC aktierna på USA börsen har verkligen varit på allas läppar de senaste dagarna. Droppen var nog när min totalt aktieointresserade fru ställde mig frågan, om vi har några Gamestop aktier. Jag vek mig dubbel av skratt och försäkrade henne att vi inte har några Gamestop aktier. Men väldigt fascinerande att denna nyhet även når ut till mainstream och inte endast Finans-Twitter. Om deras påhitt är olagligt eller ej vill jag inte uttala mig om, men jag har verkligen svårt att känna sympati för blankande Hedge fonder, som nu gråter ut i media. Är man med i leken får man leken tåla. De borde verkligen känna till riskerna med blankning och att en aktie kan stiga oändligt, vilket kan medföra ofantliga förluster. Dominoeffekten blir ganska komiskt nu när Hedge-fonderna tvingas köpa tillbaka aktierna, som de lånat och på så vis bidrar ännu mer till snöbollseffekten i Gamestops otroliga kursresa.

Portföljhändelser
Just precis innan oron tog fart i förra veckan drabbades jag av FOMO, som så många gånger för, då jag köpte in två nya innehav på ATH nivåer. Hade jag bara väntat 3 dagar hade jag i alla fall kunnat köpa in dessa båda aktier 10% billigare. Har den senaste tiden försökt tilta över min långportfölj till lite mer tillväxtbolag, som har framtiden framför sig. Men det är som sagt dyrt och det känns alltid som att man är sist på bollen och det kanske jag är, vem vet. Men tror ändå dessa två bolag har framtiden för sig och kan fortsätta att växa. Bolagen som jag tagit in i portföljen är:

Teladoc, kan liknas vid Kry appen som vi har i Sverige. De tillhandahåller medicinsk konsultation via telefon och video. Bolaget behandlar patienter med diverse åkommor världen över. Detta tror jag verkligen är framtiden för sjukvården. Vem vill sitta flera timmar i en väntsal för att komma i kontakt med sjukvården, när man kan sitta i sin egen soffa.

Cloudflare, utvecklar molnlösningar och nätverkssäkerhet för företagskunder. Att kunna spara information i molnet tror jag kommer öka framöver. Inte minst i spåren av Corona när vi förmodligen kommer att jobba allt mer hemifrån och behöver komma åt applikationer och firma dokument på ett säkert och lättillgängligt sätt.

Flygande start för Glenn i indextävlingen och jag tror det kan bli tufft för utdelningarna mot premierna i år.

Indextävling
Glenn VS OMXSPI 4,98% VS  2,54% (1 – 0)

Kassaflödestävling
Utdelning VS Optionspremier 47kr VS 22.030kr (0 – 1) 

Kolla in portföljen samt mitt nya uppdaterade utdelningsschema.

Snart 1 år av pandemi
Nu har vi snart haft denna Covid pandemi i snart 1 år. Förhoppningsvis kommer vaccineringen att se till så att vi får en sommar värd att leva. Har studerat dödstalen från socialstyrelsen från den 25 januari och det är ganska häpnadsväckande siffror tycker jag. 

Totalt antal döda i Covid fram till den 25 januari: 10.464st
Under 50år: 96st
50-59år: 224st
60-69år: 602st
70-84år: 4.147st
Över 85år: 5.395st  

Totalt antal döda i särskilt boende och hemtjänst: 7.635st
Särskilt boende: 4.860st
Hemtjänst: 2.775st

Har vi verkligen lyckats skydda dem som skyddas bör? Verkar inte så…

Siffrorna talar sitt tydliga språk. Är du fullt frisk och under 50år gammal så klarar du med stor sannolikhet livhanken medan om du är äldre än 60år bör du ta det försiktigt. Därför kan jag tycka att det är lite löjligt att ge sig på ungdomsidrotten och begränsa den. Det skall delas upp i smågrupper och så vidare. Jag menar vad hjälper det att dela in fotbollsträningen i tre smågrupper, när de ändå ses allihopa måndagmorgon i skolan.  

Nä, jag hoppas att Sverige tar tag i allt vad beredskap heter, för det verkar inte funnits någon vidare beredskap innan denna pandemi uppkom. Det kommer säkert komma fler pandemier framöver, som förmodligen är mycket värre och kanske även drabbar barn i större utsträckning. Sjukvården måste definitivt ha en beredskap för att kunna hantera ett stort antal IVA intagna. Bara vid misstanke om en pandemi, skall det smällas upp X antal extra tältsjukhus för akut sjukvård. Sen Ge alla de hjältar som sliter i vården en ordentlig avlöning, som måste jobba extra hårt under dessa extrema förutsättningar. Att hanteringen av våra specialboenden behöver ett rejält beredskapsprogram, för hur de skall hantera extrema situationer är väl bara ett ”Understatement”.

Snart börjar försäsongen!

/Glenn



4 kommentarer:

  1. Imponerande med covered calls. Säljer du det på alla dina svenska innehav? Har du blivit "av" med dem någon gång?
    Jag har kikat på lite premier på optionsplay.se men premien känns lite väl låg ibland särskilt om de inte är längre bort i tiden samt att det känns som det finns liten likviditet?

    Kör du vecko/månad/er slutdatum?


    Har kollat lite på det men avanza/nordnet tar ju 99kr i courtage måste flytta till degiro om det ska vara värt de nästan. Kanske får samla på mig lite mer aktier :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hejsan,

      Har ett par(22st) svenska bolag som jag alternerar mellan beroende vilka jag äger för tillfälligt. Ställer ut mestadels månadsvis men har några e.g Boliden som jag kör veckovis.

      Har blivit löst många gånger men det är ingen fara för det. Det blir i så fall en liten kursvinst att lägga till premievinsten och har man tur kan man köpa tillbaka dem vecka efter billigare.

      Ett exempel där jag ser ut till att bli löst nu i februari är Evolution, där jag har 200aktier med GAV 826kr. Evolution svänger ju ganska bra, så jag ställde ut ett kontrakt med lösen 840kr och ett annat kontrakt med lösen 870kr. Vid stängning idag låg EVO på 894kr, så om den inte backar de nästkommande veckorna så kommer jag bli löst på båda kontrakten. Fortsätter den att stiga hade det såklart varit bättre att bara äga aktierna men då är det svårt att ta beslut om när man skall sälja. Nu sköts det per automatik via optionslösen.

      Total vinst för mina 2 kontrakt blir:
      Kontrakt 1 840kr:
      Premier: 4045kr
      Kursvinst: 1400kr
      Kontrakt 2 870kr:
      Premier: 2845kr
      Kursvinst: 4400kr
      Total vinst 12690kr

      Du har rätt i att det är bättre att använda Degiro som plattform för din optionshandel, då de tar betalt 5kr för varje kontrakt. Hos Avanza och Nordnet måste du i princip ställa ut minst 10 kontrakt för varje aktie för att uppnå 5kr per kontrakt. Nackdelen med DeGiro är att du får betala källskatt på dina svenska utdelningar, men i sammanhanget tror jag man tjänar mer på att kunna ställa ut optioner månadsvis än vad utdelningarna ger.

      Ha d gott
      Glenn

      Radera
  2. Tack för svaret. Du kör inte "Hjulet(wheel)" strategin mao säljer kontant säkrade puts tills du blir tilldelad aktier och när du blir det så säljer du covered calls tills aktierna blir lösta och fortsätter? Eller det kanske är så du gör i nuläget?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nä jag tar nästan alltid position först och sen ställer ut calls mot innehavet. Men det händer att jag kör hjulet ibland.
      Ha d gott
      Glenn

      Radera