lördag 17 april 2021

Lösen 16 april, Börsens månadslön.

Börsen fortsätter otroligt nog rakt upp. Under april månad har OMXSPI hittills stigit med hela 6,21%, vilket är helt sjukt. Efter mars lösen, satt jag med en del kassa och har sedan dess suttit och väntat in någon dipp som dessvärre uteblivit. Eftersom det varit svårt att hitta några kortsiktiga köpläge har det inte blivit många nya köp och ingen belåning har heller använts under april månad för optionsportföljen. I runda slängar kan man säga att jag använt mig av ett kapital på 550.000kr under lösenmånaden för att generera premier. 

Blev löst på flertalet av mina kontrakt, så nu sitter man ännu en gång med en stor kassa och väntar på dippen som aldrig kommer. Är ändå imponerad av mig själv att jag lyckats hålla mig kall under månaden och inte belånat mig i onödan, för att invänta bättre köptillfälle. Även om vi i backspegeln kan konstatera att det varit fel beslut eftersom börsen fortsatt uppåt. Ser det lite som en bra träning för mig, att lära mig ha lite kapital ute på sidlinjen och inte drabbas av FOMO hela tiden. Får dock erkänna att jag varit desto mer aktiv i långportföljen och tagit in några nya innehav med belåning, men det redovisar jag först i månadsuppdateringen om två veckor.  

Nu över till själva summeringen av lösendagen den 16 april. 

Trots att jag varit väldigt defensiv i optionsportföljen, är jag ändå riktigt nöjd med månadens genererade kassaflöde. Marknaden borde verkligen falla tillbaka snart, då det inte är hållbart att den stiger med 3-6%, för varje månad som går. Snart dags för en negativ månad skulle jag gissa och då kommer jag vara där och hugga med min kassa.

Det totala kassaflödet för månaden landade på 30.326kr, uppdelat enligt följande intäktsströmmar:
Utdelningar: 6.281kr
Optionspremier: 11.625kr
Kursvinster vid lösen: 12.420kr

Årets kassaflöde vid lösen varje månad:
januari: 23.800kr
februari: 43.135kr
mars: 34.478kr
april: 30.326kr

Månadssnitt: 32.934kr

Krossa AIK
/Glenn

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar