lördag 17 juli 2021

Lösen 16 juli, Calling from västkusten.

Glenn med familj befinner sig just nu på västkusten och fokus ligger snarare på sol, bad och räkmackor än på börs och blogg. Detta till trots ska jag ändå försöka ge en kort summering av juli lösen. 

Börsen är i skrivande stund upp nästan 25% för helåret och det skulle förvåna mig mycket om vi stänger året mycket högre än så här. Om det inte kommer något ras eller sättning inom den närmaste tiden, tänker jag nog att vi kommer få en börs i sidled de resterande månaderna av året. En stillastående börs skulle passa Glenns optionsstrategi alldeles ypperligt.

Q2 rapporterna ramlar in i en stril ström och än så länge verkar det krävas att bolagen slår förväntningarna, för att det ska bli några positiva kursrörelser att tala om. De bolag som endast kommer in "inline", blir hårt bestraffade vad det verkar. År förstås väldigt spänd på EVO rapporten nästa vecka, speciellt nu när jag ligger både sne och tung i den aktien. Historisk sett brukar EVO leverera dunder-rapporter och jag tror och hoppas vi kan få en sådan även nästa vecka. Levererar EVO en pangrapport, är senaste tidens nedgång i aktien ett minne blått. Vill absolut inte få in en rapport som gör att aktien rasar -10% på rapportdagen, då kommer denna position att bli en belastning för portföljen och ligga som en våt filt över portföljen för en lång tid framöver. Tror och hoppas dock att detta scenario inte ska bli aktuellt, då aktien redan tappat en hel del de sista månaderna. I vilket fall som helst är det med en enorm spänning som Glenn ser fram emot EVO rapporten nästa vecka. 

Blev löst på en hel del av mina covered calls (ICA, Industrivärden, Tele2, Swedbank och Secruitas) med ganska mediokra kursvinster. Det känns ändå helt okej, då belåningen nu minskar och det ger utrymme för att kanske göra ett och annat fynd under resterande Q2 rapporter. 

Ericsson föll med -9% efter sin rapport, vilket medförde ett köp av 100 nya aktier i Ericsson för 105kr då jag blev löst på min sålda put. 

Det totala kassaflödet för månaden landade på 13.801kr, uppdelat enligt följande intäktsströmmar:

Utdelningar: 606kr
Optionspremier: 10.225kr
Kursvinster vid lösen: 2.970kr

Årets kassaflöde vid lösen varje månad:

januari: 23.800kr
februari: 43.135kr
mars: 34.478kr
april: 30.326kr
maj: 39.269kr
juni: 8.330kr
juli: 13.801kr

Månadssnitt: 27.591kr

Varma semesterhälsningar
/Glenn

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar